-
E bara nyfiken hur de ser ut vad gäller hemokromatos och om de finns några här som har de/vet nån som har å hur dom isf märker av de.Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Hemokromatos
-
vad är det?
-
Inte en susning om vad det är...och nu antar jag att jag framställer mig som korkad, men det bjuder jag i så fall på
-
Hemokromatos, bronsdiabetes, innebär att järn felaktigt inlagras i alla vävnader och organ i kroppen antingen på grund av till exempel upprepade blodtransfusioner eller på grund av genetiska fel. Vid hemokromatos slutar inte tunntarmen att ta upp järn, och överskottet lagras in i kroppens alla organ. Resultatet av de onormalt stora järnmängderna som inlagras är en förhöjd oxidativ stress, vilket innebär förhöjd risk att utveckla cancer i alla kroppens organ, men särskilt levercancer. Behandling mot tillståndet går ut på att tappa indivden på blod upprepade gånger under långa perioder för att minska järninnehållet i kroppen (åderlåtning).
-
Wow, vad imponerande! Kunde du det innan eller sökte du upp infon?
-
Sökte upp det :)
-
Min pappa har....
så jag har kollat upp det och bär på en gen!
Men den andra (från min mamma) var tydligen "frisk"...
Så ja, halverst, men jag har det ju inte eftersom min kropp inte samlar järn på ett felaktigt sätt -
Min son Oscar
dog i Neonatal hemokromatos han var 1månad och 15dagar gammal då
Han fick organsvikt.
-
Jag har hemokromatos och har gått på behandling i ca 3 år. Behandlingen består av åderlåtning, alltså att man blir tappad på blod. Jag upptäckte det själv kan man säga eftersom jag är labråtta och såg att mina ferritinvärden inte var normala (ferritin är det inlagrade järnet).
Normalt sätt kan jag märka av hemokromatosen om jag inte har blivit tappad på blod på en längre tid, jag blir trött och hängig. Nu har det gett mig problem eftersom jag är gravid. Mina järnvärden är bra men jag har fått blodbrist eftersom mitt hemoglobinvärde är dåligt. Jag går på utredning just nu för detta.
I vanliga fall upptäcks inte hemokromatos förrän man är medelålders och järnet har lagrats in i kroppens organ. Man får skrumplever, njursvikt och andra organ kan kollapsa. Då kan man vara ordentligt sjuk och har man otur kan de sjuka organen inte repa sig igen.
Jenny - din son Oscar, vad hemskt! Jag blir ganska nervös över att höra din historia. Har du också hemokromatos så att han ärvde den från dig/er, eller fanns det en annan orsak? -
Hej!MyHometown skrev 2007-04-03 13:44:51 följande:Min pappa har....så jag har kollat upp det och bär på en gen!Men den andra (från min mamma) var tydligen "frisk"...Så ja, halverst, men jag har det ju inte eftersom min kropp inte samlar järn på ett felaktigt sätt
Hur har din pappa de nu me leder å så?
Kronisk trötthet eller nått annat? -
Min mamma har...
-
Ni som har röstat på Känner annan som har ... hur har dom de med trötthet tex?
-
Lollinondodda:
Min pappa har det rätt bra nu!
Med tanke på att han är 55 år och fick diagnosen för 1,5 år sedan så...
Hans värde (kommer inte ihåg vad provet heter) låg på 1200 när han fick diagnosen.. nu ligger det runt 300.. så det går neråt.
Men han har fortfarande kronisk trötthet... -
Måste bara fråga ... röker eller snusar din pappa?MyHometown skrev 2007-04-03 21:22:18 följande:Lollinondodda:Min pappa har det rätt bra nu! Med tanke på att han är 55 år och fick diagnosen för 1,5 år sedan så...Hans värde (kommer inte ihåg vad provet heter) låg på 1200 när han fick diagnosen.. nu ligger det runt 300.. så det går neråt.Men han har fortfarande kronisk trötthet...
*nyfiz* -
Mamma har alltid varit trött. Hon har vetat om sjukdomen i 15 år ca. Men hon har alltid ont i lederna speciellt i händerna. Hennes höfter här utslitna hon kan inte gå i trappor. Hennes lever värden är inte bra o hjärtat hennes är påverkat. Hon brukar "tappa" ur ca ½ liter blod i månaden för att inte det ska bli så mycke järn i kroppen o då blir hon jätte trött.
Läkarna visste först inte vad det var med henne så den upptäcktes i ett ganska sent skede vilket inte har varit så bra.
Väldigt vad jag svamlar men ungefär så ligger det till. -
lolinondodda:
han är f.d rökare som övergick direkt till snus för typ 15 år sedan... så han är snusare nu..
Hurså? -
Nej, det har jag inte!! Det är nog en annan grej då det gäller spädbarn. Fick behandling i under 20 veckor av min senaste graviditet för att Oscars lillebror skulle vara frisk.
-
Hej!MyHometown skrev 2007-04-03 23:28:54 följande:lolinondodda:han är f.d rökare som övergick direkt till snus för typ 15 år sedan... så han är snusare nu..Hurså?
Anledningen att jag undrar är .. Min sambo har Hemokromatos och är heeeeelt sjukligt trött JÄMT.
Pratade med läkaren som frågade om nikotin å rådde då gubben att sluta snusa för att de kan påverkade tröttheten.
Han slutade snusa efter mycke om å men å han blev mycket piggare åsså efter typ 2-3 veckor började han röka ist.
Hm ....
Då slog tröttheten till igen.
Så ja va mest nyfiken på om han hade nått rök eller snus eftersom dom flesta slipper ifrån tröttheten efter att dom behandlats ett tag.