• hönapöna2

Billig och bra bil utan finesser?

Jag behöver en bil och undrar vilket bilmärke och prisklass som är bäst om man har följande kriterier:
    1. Man ska kunna ta sig från punkt A till punkt B
    2. Bilen ska ha hålla några år och inte gå sönder hela tiden(helst inte alls, dvs ).

Det ska alltså inte vara något coolt märke eller ha några finesser, helst inte ens aircondition eller airbag..billig och bra helt enkelt.

• Svar på tråden Billig och bra bil utan finesser?
  • teja

Volvo 245 brukar va billig!   har en kompis som har en sån och den går bra.

Kolla på www.blocket.se

• hönapöna2

teja: tack, kollade lite, man kan få en sån för bara 10.000 !, trodde man behövde betala minst 30.000 för en ok bil.
    Hade dock tänkt mig en lite mindre bil (kom jag på nu).

• teja

Jag har tyvärr inga fler förslag !

• K J N

Volvo 240/740 är enkla och bra bilar med vettig säkerhet.

I långa loppet så är dessa bilar lätta att hålla i drift under lång tid med små omkostnader.

• Dad

För 10-30.000:- är det nog mer tur om bilen håller i evighet eller går sönder.

Vår Opel Vectra -92 vi hade förut betalade vi 19.000:- för. Den höll i 5 år och 6000 mil och reparerades för c:a 6.000:- under alla år. Sen krockade jag med ett hjul som en mötande bil tappade och bilen blev inlöst.

En kompis sålde sin Audi 80 Avant V6 -94 för 20.000:- och den rasade efter en vecka och skulle kosta 15.000:- att laga för de nya ägarna.

Volvo 240 är som tidigare nämnt ofta "odödliga" liksom gamla Mercedes 200 serierna.

Små gamla billiga bilar är ofta av dålig kvalitet, det är först nu de börjar bli bättre.

• hönapöna2

KJN: "Volvo 240/740 är enkla och bra bilar med vettig säkerhet."
    - låter mycket bra det där! Vilken årsmodell och miltal och prisklass skulle du rekommendera (för "mesta möjliga kvalitet för minst pengar" sas)

Dad: Ska kolla lite på opel också. Har hört att de är ganska stabila också. Fördelar med små bilar är väl att de drar mindre bensin?

• gothia

Köp en 740 den bästa bil jag någonsin haft,drar lite mer bensin men det sparar du in på när du slipper alla dyra rep kostnader.

• hönapöna2

gothia: verkar som att försäkringen är billigare också. det kan man tjäna in bensinkostnad på om man inte tänkt köra så mycket.

• gothia

Jo jag hade aktsam och det var det billigast alternativet för mig att försäkra. Och om du ändå inte kör så mycket så märker du nog inte av om den drar 0,7 som dom andra eller 1liter som volvon. Tänk bara på att inte välja turbo eller glt för dom kostar mer att försäkra.

• D Petersson

Köp min sambons Peugeot 206 1,1
    Väldigt "simpel" bil som hon nu ska sälja (P.g.a. kombi köp)
    Hon har varit nöjd med den och vill helt inte sälja :o)
    Drar ca 0,6-0,7 blandad körning.

Svar på tråden Billig och bra bil utan finesser?