• Sencha

Fyraårskontroll på BVC - redan vid tre års ålder?

Vi har nu fåttt kallelse till fyraårskontroll (förtryckt kort med handifyllt namn) för vår son. Men - han fyllde 3 i januari i år, d.v.s. han är bara 3 år och 3 månader.

Har de gjort fel? Eller gör de så? När har era barn kallats till 4-årskoll? (Främst undrar jag väl över er som bor i Skåne, för olika landsting gör väl olika.)

Jag har inget emot att åka till BVC på koll, men det hinner väl hända rätt mycket från nu och tills han är fyra år... (Vi har å andra sidan inte varit på koll sedan han var 2½ år, de har ingen treårskoll.)

• Svar på tråden Fyraårskontroll på BVC - redan vid tre års ålder?
  • Sing Star

Ring BVC och fråga om det har blivit fel!

ღ ♥ ღ JOHANNA i mitt hjärta ღ ♥ ღ
  • KristinaE

låter konstigt, tycker nog du ska ringa och höra med dem.

• Sencha

Har försökt ringa, men där var bara telefonsvarare.

• Rosie Nielsen

Dom kanske skrev fel på papperet?
    För min son har varit på både 3-års kontroll och 4-års kontroll.

• Sencha

Armitage: Nej, det är ett förtryckt kort, så 4-årsundersökning är tryckt.
    Jag har annars fått uppfattningen att de landsting som har 2½-årskoll inte har 3-årskoll?

• Rosie Nielsen

Sencha:
    Ah okej,min son var ju aldrig på en 2½-års kontroll utan 3-års så det kanske stämmer det att dom som har 2½-års kontroll inte har en 3-års kontroll.
    Vet inte vad det kan vara då,jag bor ju i Skellefteå och här är det iaf 3-års och 4-års som gäller.

• Sencha

Har fått fatt i BVC nu. Det var visst ett misstag.

• Forsea

De har helt klart gjort galet!
    Vårt bvc är supernoga med datumen och att det i stort sett skall vara exakt på födelsedagen som det testas... Har varit på 3 års och 4 års förra veckan och då blir lilltjejen 4 år alldeles snart!
    Hon fick titta på bokstäver och se om hon kände igen dem och visa likadana på en tavla.
    Rita ett kryss
    Frågor till mig som mamma; kan hon göra huvud-foting? Dvs ett huvud med ben o fötter? Ja, det har hon gjort en tid...
    + lite till som jag just nu inte kommer ihåg.
    Avslutas som vanligt med ett gulligt klistermärke/bokmärke/tatuering....

Svar på tråden Fyraårskontroll på BVC - redan vid tre års ålder?