• Snutte83

Sluta med speldosan, men hur??

Robin lyssnar på sin speldosa när han ska sova. Han har haft den sen han var 1.5månad, han är 13 månader nu.
    Men nu känns det som det är dags att sluta med den, börjar ju bli en stor pojke! Och så underlättar det när vi/han ska sova borta.

I övrigt har han inga problem med att somna och sover hela natten.

Men hur ska man gå tillväga???

Jag lider inte av dåligt minne, Jag njuter av det!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-06 23:12:02:
    Detta är ingen liten mjuk speldosa.
    Utan en stor som hänger på spjälsängen, med ljusspel. Det är en fjäril som rör på vingarna.
    Den spelar 3 olika melodier, varav varje är ca 4 min (om jag kommer ihåg rätt). Och det är olika han vill höra, han kan själv välja.
  • Svar på tråden Sluta med speldosan, men hur??
  • annikaloppan

Min son är 18 månader och har speldosan ibland. Om han har svårt att komma till ro.

ღ William ღ
  • Ell

Men spelar det nån roll om han vill lyssna på speldosan innan han somnar? Är den stor och krånglig att ta med om man åker bort? Tycker inte han är för stor att ha en "gosesak" även om den är lite annorlunda mot en napp eller nalle.

¨¨¨¨Wille-bullen¨¨¨¨
  • Snutte83
    Ell skrev 2007-04-03 20:56:03 följande:
    Men spelar det nån roll om han vill lyssna på speldosan innan han somnar? Är den stor och krånglig att ta med om man åker bort? Tycker inte han är för stor att ha en "gosesak" även om den är lite annorlunda mot en napp eller nalle. ¨¨¨¨Wille-bullen¨¨¨¨
    Det är en stor fjäril med ljusspel o allt. Som sitter fastskruvad i sängen... Så ja, den är ganska stor.

Han är napp och nalle också Generad Men dom får han såklart behålla.
  • Ell

Du kanske kan försöka hitta en mindre modell som har samma melodi så blir ni båda nöjda?

¨¨¨¨Wille-bullen¨¨¨¨
  • Mirris

Ni kanske kan ställa en kassett/cd/radiospelare.. och så köper ni nån bra saga som han kan lyssna på på kvällen.

På dan kan den ju kanske spela nån rolig musik!

• Snutte83
    Mirris skrev 2007-04-03 21:00:08 följande:
    Ni kanske kan ställa en kassett/cd/radiospelare.. och så köper ni nån bra saga som han kan lyssna på på kvällen.På dan kan den ju kanske spela nån rolig musik!
    Det har jag funderat på! Men glömt bort igen. Är med i Disney klubben, så sagor på cd har vi gott om. Ska ta och kolla upp vad en billig cd-spelare kostar! Och en skiva är ju lätt o ta med sig.
  • GoaLinda

Det gör väll inget, vill han lyssna på den så kanske det är en tryyghet för honom.
    Låt han göra det. Det är mitt tips.

• TjorveniSkåne

Spela in låten som mp3 på din mobil, så har du den med dig när ni är borta. Jag förstår inte riktigt vad som är problemet med att somna till en speldosa?

• EMO 979

min tös på över fyra vill fortfarande ha sin dosa uppdragen ibland...hon e ju van sen första dan hemma från bb att höra den när hon ska sova..är inne på sin tredje dosa

Malwia hade speldosa JÄMT,
    när hon slutade med den så gjorde vi att hon hade ett annat gosedjur på dagen och sen dosan på kvällen och natten om d behövdes.

När vi slutade med den på kvällen var d inga problem!!

• Snutte83

Dessutom så ska han få en utdragssäng snart. Och då kan han inte ha den längre heller. Så kanske är bäst o vänja han av med den innan dess också...

• Svimpe

Tycker att ni kan beholla speldosan ett tag till.

Annars kan den ju "mystiskt" gå sönder och sluta spela. Då tappar han intresset rätt fort.

• Wkd chick

min son hade sin tills han blev 2 år å fluttade till en växa säng. han hade tydligen ingenting emot att dne försvann.. ja trodde det skulle va mkt svårare men han reflekterade aldrig över att den försvann.. nu har han mkt plats för massa mjukisdjur ist :)

• Tonia78

Min son rev ner mobilen en gång så själva ställningen gick sönder.Men speldosan är ok.Så nu vrider jag bara på musiken och ger dosan till honom.Så han håller i den själv o leker lite tills han somnar.Sen när jag går o lägger mig så plockar jag bort dosan ur sängen så han inte ligger på den o sover obekvämt hela natten.

Svar på tråden Sluta med speldosan, men hur??