• Anonym

När börjar det bli farligt att ha ont i bröstet?

Jag har varit utsatt för extremt stress under en lång period, alltså inga vanliga problem utan riktigt tunga grejer, och på sista tiden har hjärtat börjat slå oregelbundet nästan varje dag.
    Jag är ofta yr, har huvudvärk och mår illa. Allt det där kan bero på stressen förstås men ikväll har jag ont i bröstet på ett sätt som jag inte haft förut, det strålar liksom ut från en punkt i mitten och det tilltar hela tiden.
    Just nu känns det som en tyngd som trycker på och jag har yrsel som kommer plötsligt när jag sitter ner, jag är liksom tung i kroppen.
    Det känns så fånigt att fundera på om det är hjärtat, jag är ju bara 36 men jag oroar mig för att något ska hända när jag är ensam med mitt barn (jag är ensamstående). Tänk om jag svimmar av, det får bara inte hända om barnet vaknar.
    När ska man egentligen börja oroa sig? Ska jag ringa sjukvårdsupplysningen eller är det jättefånigt?

• Svar på tråden När börjar det bli farligt att ha ont i bröstet?
  • Bönder

Ring och hör med läkare men jag får så ofta och vid stress och alla ekgn jag tagit har allt varigt bra

• Anonym

Så jag kanske ska boka tid hos läkaren för ett EKG i stället? Jag kollade blodtrycket för ett tag sen, läkaren lyssnade på hjärtat också och det verkade ok. Det är bara så obehagligt med det här trycket.

• hejlis

Jag tycker INTE att du är fånig. Bara för att man är tjej och under 50 så ska man inte vifta bort sådana symptom. Som du skriver kan stress mkt väl framkalla hjärtinfartktsliknande symptom, MEN, bättre att kolla en gång för mkt. Ring skjukvårdsupplysningen och berätta att du verkligen mår DÅLIGT. Vifta inte bort det!

• Anonym (ssk)

jag tycker du ska ringa vårdcentralen i morgon. Viktigt att kolla upp symtom som tros komma från hjärtat. Kan även röra sig om magproblem så som magkatarr eller tom magsår något som kan orsakas av stress och ge illamående. Du skriver att det strålar från en punkt i mitten, kan vara fran magsäcken och då kan smärtan även dras mot din vänstra sida.  Är du sån som inte söker vård i första taget så prova någon magmedicin som tex losec, zantac eller pantoloc, finns många alternativ, fråga på apoteket. Men jag tycker ändå att du ska ringa VC. Lycka till.

• Bönder

ja ta ekg du det har du rätt till så du vet ock kan bli lugn.
    Lider du kanske av panik/stress,ångestattacker? då får man ofta så

• LB1978

Sök akutvård.DIREKT!!!!
    Jag är 28 år gammal och fick en hjärtinfarkt i februari, låg på intensiven och medicinera.
    Jag trodde absolut inte att jag hade en hjärtinfarkt så jag jobbade på som vanligt men efter 3 dagar fick jag problem med andningen och sökte då akuten, och efter ett antal prover fick jag beskedet att det varit en hjärtinfarkt jag haft.
    Och jag är gravid med baby nr 3.
    Idag mår jag bra, är gravid i v 13, har stressat ner en del, men det gör man inte över en dag......

Kolla upp meddetsamma vad det är som gör ont!!!
    Man ska inte ha ont i hjärtat.

Var rädd om dig!!!
    Det är du värd............

• Anonym

Tack för fler svar!
    Jo, jag ska kolla upp det ordentligt. Mitt barn har bara mig så jag är rätt nojig att något ska hända mig och det är dumt att oroa sig för något som kanske inte alls är farligt.
    Bönder, jag hade panikångest under en period för flera år sen men har märkligt nog inte fått det nu fast det kan ju vara början på det, hoppas inte, det är ett helvete som du kanske vet.
    Nu snurrar det rejält, inte kul det här.

• Anonym

LB1978, herregud! Det måste ha varit hemskt att få ett sånt besked, vilken otrolig tur att du hann in i tid.
    Du har helt rätt, bättre kolla en gång för mycket än för lite.
    Hur började det för dig, alltså innan du fick problem med andningen?

• Anonym

när jag väntade mitt första barn,så kännde jag helt plötsligt mej väldigt yr och konstig tappade sedan känseln i ena sidan av kroppen,hann precis ringa min sambo å tala om att jag mådde dåligt sen minns jag inge mer utan vaknade upp på sjukhuset!tycker du ska ringa direkt å kolla bättre å kolla en gång för mycket men det e ju bara vad ja tycker

• LB1978

Det började för mig på fredagen, det var då infarken uppstod.
    Det kändes inte direkt i hjärtat utan det kändes som ett rejält tryck över bröstet.
    Jag jobbade då det hände, och på lördagen fortsatte smärtan.Jag jobbade även då, men levde på panodil som blev min räddning.
    Söndagen avtog det men det kändes fortfarande.
    På måndagen då jag gick av från jobb så på väg hem från jobb fick jag svårt att andas, och när jag kom hem hade jag jätte ont vid inandningen, och smärtan i bröstet kom igen, dock ej lika stark.......
    Så min mor hämtade mig och körde mig upp till akuten.
    På mindre än en timme hade jag fått besked på förändringar på EKG och förhöjda enzymer, så då blev jag inlagd på IVA direkt med stränga kontroller först en gång i halvtimmen sedan varannan timme.
    Jag fick massor av blodförtunnande mediciner, och suscard mot kärlkramp....All smärta försvann och efter ett par dagar fick jag åka hem till min familj igen.
    Detta hände i mitten av februari, och får jag ont igen söker jag omedelbart.......
    Det enda rådet jag kan ge dig är att söka hjälp....Du kanske kan behöva att bli sjukskriven lite, att få varva ner.
    Skriv gärna i min inbox om du vill prata mer om vad som hänt.

Lycka till.......

• Anonym

Tack LB1978, jag ringde precis till sjukvårdsuppl. och sköterskan sa åt mig att åka in. Nu väntar jag på min mamma som ska passa sonen sen tar jag en taxi till sjukhuset. Trycket bara ökar, nu börjar jag bli rädd, det känns jätteobehagligt.
    Jag har redan blivit sjukskriven på deltid, skickade in papprena idag.
    Usch, såhär har det aldrig känts förut.

• Anonym

Lycka till!skönt att du får hjälp,berätta gärna hur det gick om du orkar!

• Anonym

Hej igen!
    Jag åkte in igår, sköterskan tog EKG och allt såg normalt ut. Han tyckte ändå att jag skulle träffa läkaren men det skulle ta flera timmar så jag tackade nej.
    Jag fick ett väldigt tungt besked igår och sen kom trycket över bröstet. Det har fortfarande inte släppt men lättat lite.
    Jag tycker trots allt att det var bra att jag kollade upp det och det tyckte sköterskan också, man vet ju aldrig, så tack för stöd och råd!

• Anonym

va skönt att det inte va nån fara,som ja sa tidigare bättre att kolla en gång för mycket och man slipper gå å oroa sig i onödan

• Bönder

vaddå för tungt besked?
    Men då berodde det på paniken kanske?
    Som sagt tyvärr har mn ju samma symtom vid infarkt som vid panikångest.
    men jag kan ha smärta i bröstet och som ett tryck i flera dar

Svar på tråden När börjar det bli farligt att ha ont i bröstet?