• AnkFisk

Huvtröja på dagis?

Hur tänker ni kring att använda huvtröjor på dagis? Min dotter är snart 2 år och jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till detta klädesplagg. Grejen är att hon har flera stycken och jag har aldrig sett det som ett problem att hon leker i kläder med huva, men när man läser om hur viktigt det är med avtagbara huvor på jackor väcks ju en tanke.

Däremot är hon ju inte så gammal än så att lekar i klätterställningar är ju uteslutet, men det betyder ju iofs inte att hon inte skulle kunna fastna nån annanstans?

Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Huvtröja på dagis?
  • Wind Up Toy

JAG tycker det är lite obehagligt när luvan inte är avtagbar med knappar har varit med om en incedent som hade kunnat sluta illa när ett barn fastnade gick som tur va bra... men ryser än i dag när jag ser barn som leker i huvtröjor!

MEN å andra sidan hade det säkert kunnat bli illa med en tröja utan för man kan ju fastna på dom mest konstiga sätt

• Åre Misan

Hejsan! Där jag jobbar har flera av barnen, om inte alla, huvtröja ibland. Det har inte varit några problem ännu men jag förstår att du är orolig.
    Om du känner att det känns obehagligt så ha inte huvtröjor på ditt barn. Då slipper du vara orolig!

• Elfan

Jag undviker huv-tröjor på E som snart fyller 3 (om luvan inte är under jackan/overallen) och har avtagbar huva på jackan.

• Kika77

Usch, nu efter vintern har det hänt två ggr att jag kommit till dagis och luvan tittat ut utanför jackan. Inne gör det inte så mycket kanske men ute, där dom klättrar på ett annat sätt. Drar mig för att sätta på en luva till dagis numera. Tyvärr är det ju nästan bara tjockare tröjor med luvor som säljs om man inte vill ha stickat:(

• Novus

Emma har inga huvtröjor som sitter fast. Kommer heller inte köpa detta. Bara onödigt att riskera något. Hon är oxå 2 år och de klättrar i rutschkanan och ställningar (givetsvis under uppsikt av personalen) Men det kan ju komma stunder då en olycka är framme och då hade jag aldrig förlåtit mig själv att ha satt på henne en tröjoa med fast huva

• mammatillpojkar

nicolas har massor med avtagbar luva och dom tycker jag är kanon (köpta på family house) han har nån vanlig huvtröja som vi har fått men dom används inte så ofta
    sen har han många snygga tjocka tröjor som itne har nån luva överhuvudtaget!

• cleopatra2

varför är det farligt????

• Gärdvall
    cleopatra2 skrev 2007-04-04 09:51:11 följande:
    varför är det farligt????
    För att barnet kan fastna och bli hängandes t ex. Dvs strypt.
  • SaramedM

M har ett par stycken, jag köper det inte, dessa har hon fått och hon får inte ha dom speciellt ofta.

cleopatra2; de kan fastna och bli hängade i luvan=kvävningsrisk

På ett dagis hade jag inte satt på henne såna alls, de kan omöjligt ha koll på alla barnen.

• cleopatra2

ok,det hade jag aldrig tänkt på

• SaramedM

För 10 år sedan såldes det inte en enda istort sett efter ett par olyckor. Men minnet är kort tydligen

• Mamman med två pojkar

Min son får inte ha huvtröjor på dagis.
    Han älskar dem men får ha det när vi är hemma,är alltför orolig att något kan hända på dagis under deras lekar.

• Anna2424

Huvtröjor använder vi bara hemma när jag kan vara med och ansvara. På dagis är det många barn att hålla koll på och inte kan dom titta på mitt barn hela tiden.

• Suskiv

Har skickat med nån entsaka gång. Men huvan är instucken i jackan så den är ofalrig ute och inne finns inget att fastna i. (Jag lämnar barnet när de ska gå ut,)

• Twilight

Jag låter inte min dotter ha luvor på dagis, om de inte är avtagbara då förstås, men såna har vi bara på jackor/overaller.

Svar på tråden Huvtröja på dagis?