Vi med Ridtravare
Har hittat massor med trådar nu som gäller fullblod och halvblod... Men våra kära varm/Kallblod då?
Vad gör ni med era ridtravare?
Här kan vi dela tips och erfarenheter med varandra
Har hittat massor med trådar nu som gäller fullblod och halvblod... Men våra kära varm/Kallblod då?
Vad gör ni med era ridtravare?
Här kan vi dela tips och erfarenheter med varandra
Ridtravare... haha, det var ett begrepp jag inte hört förr! Är det en avdankad travare som ridits in? Jag har jobbat mest med varmblod men även med kallblod. Har även ridit in några kallblodstravare som var för heta för körträning. Kan jag hoppa in här då? GLAD PÅSK Förresten =)
Jag själv har ett 16-årigt varmblodsto, Folly.
En väldigt pigg och framåt häst.
Har tidigare gått på travet men är nu omskolad till ridhäst.
Rider mycket ut på skogsturer, men något pass i veckan får hon jobba i ridhuset eller i paddocken.
Folly kan skänkelvikningar och fram/bakdelsvändning. Har lite svårt för galoppen i vänster varv, men vi jobbar på den
Vi rider mycket över cavalettibommar och försöker bygga upp lite muskler.
Vårat mål för sommaren är att komma över ett litet hinder iallafall *haha*
#1# Avdankade travare?? Ja, det är väl det dom är kanske Det finns en stor förening jag är med i som arrangerar en hel del roligt www.ridtravare.com
ja! folk brukar kalla dem så.. avdankade travare rätt fult ord egentligen.
rider inte nu, men har haft hand om flera fd travare förr, jag har alltid upplevt dem som sociala väluppfostrade godingar // emmie
Ja, det kanske är ett fult ord (avdankad travare), förlåt. Jag bara ääälskar hästar så jag menade inget fult med det. Frågade min sambo, travtränare, ifall han hört begreppet ridtravare men han hade aldrig det. Ska kolla in sidan =)
Jag har tränat travhästar i sverige, frankrike och italien. Nu är jag mammaledig =)
Åter i Sverige
Jag tycker att det är suveränt att man har börjat skola om gamla travare till ridhästar, istället för att skicka dom till slakt efter karriärens slut.
Vi har många hästar i vår förening som startar och gör bra resultat men som samtidigt är väldigt duktiga dressyrhästar. Kul med mångsidighet tycker jag
Niveas: Kul att få jobba med hästar på heltid
Ärtan1: Visst är det bra att de slipper slakt när de är friska och hela. Jag har fällt många tårar just för att ägaren skickat hästen till slakt. Ibland har jag ju förstått eftersom hästen har ont och veterinären inte klarat hjälpa. Men då det bara handlar om pengar blir jag förbannad. Och då är det kanon att de har såna snälla människor som bara vill ta hand om dom så de slipper slakt.
har oxå en
Har haft två, ett sto och en valack. Stoet avlivade jag pga ryggproblem och min siste goding sålde jag när jag fick barn.
Min första häst, ett sto på 164 cm, var het men välutbildad. Bara hon fick strula lite i början så gick det bra resten av ridturen. Brukade hoppa och rida lite dressyr, men mest var det långa skogsrundor som gällde. Bodde på ett ställe då där det fanns oändliga ridvägar med naturhinder lite överallt.
Valacken var mer svårriden och inte så kunnig. Har blivit ett och annat bocksprång med honom! När jag fick barn hann jag inte med honom så han fick komma till en tjej i Gränna där han fått det jättebra.
Är utan häst nu men skulle inte tveka att köpa en travare igen.