• Teea

Enskild adoption?

Hur funkar det egentligen? Min man är ju adopterad från Indonesien och det "roligaste" vore ju att få adopterad därifrån.

• Svar på tråden Enskild adoption?
  • mn73

Så här står det på MIA:s hemsida:

"Enskild adoption
    Om det finns särskilda skäl kan man adoptera utan förmedling av en adoptionsorganisation. I sådana fall ska MIA innan barnet lämnar ursprungslandet pröva om förfarandet är godtagbart d.v.s. om det finns särskilda skäl och om förmedlingssättet är tillförlitligt. Innan MIA gör en sådan prövning ska socialnämnden ha gett sitt medgivande. Ett vanligt särskilt skäl är att adoptionen gäller ett släktingbarn. Det kan också vara att den/de sökande har anknytning till landet exempelvis genom att ha sitt ursprung där. Om MIA anser att förfarandet är godtagbart får de sökande själva genomföra adoptionen. Ett beslut om avslag kan överklagas till länsrätten."

Det låter inte som att det skulle vara omöjligt för er att adoptera från Indoneien, men det är säkert lite krångligare än att gå genom en svensk organisation. Ring och hör med någon på MIA!

• Teea

Undrar hur krångligt det är egentligen? hmm Men jag ska ringa och fråga. Kan vara intressant att veta. Man vet ju inte vilka krav dom har i landet heller. Dom kanske inte alls accepterar oss som föräldrar.

• mammatillvictor

Jag tror att ni har stora möjligheter att kunna adoptera enskilt från detta land pga din mans anknytning till landet. Däremot blir det ju mycket krångligare med tanke på att man inte har någon organisation som man kan få hjälp av, vi har haft mycket hjälp vad gäller frågor, råd och deras kontakter i landet.  Men det finns ju andra som adopterat enskilt så omöjligt är det väl inte. Lycka till

• Teea

Har nyss pratat med Lars-Bertil Svensson på MIA om enskild adoption. Tyvärr så sa han att det inte förekommer adoptioner från Indonesien och att det inte var möjligt. Som särskild anknytning till landet räcker det inte med att man är född där och adopterad i unga år. Man måste typ bo där för att få adoptera i Indonesien. Men nu vet jag det!

Svar på tråden Enskild adoption?