• moltaz

*Hej! Jag har hört att mjukglass kan innehålla

Hej!

Jag har hört att mjukglass kan innehålla bakterier och att man inte skall äta det om man är utomlands. Nu har en tjej sagt till mig att man skall undvika mjukglass och milkshake även i Sverige om man är gravid. Har någon annan hört samma sak?

// Moltaz

• Svar på tråden *Hej! Jag har hört att mjukglass kan innehålla
  • Julia76

Aldrig hört talas om det...

• Bissa

Usch då isåfall, jag bara måste ha milkshake ibland

• Sunshine78

I Sverige kan jag inte tänka mig att det är någon fara,har aldrig hört.Däremot är mjölken utomlands ofta opastöriserad och kan innhålla listeriabakterien,så det ska man låta bli.

• ljus

aldrig hört att det skulle gälla i sverige. har druckit hur många milkshakes som helst Utomlands skulle jag undvika mjukglass ja, men det gör jag oavsett om jag är gravid eller inte. Äter hellre kulglass då.

• Klaar

*mmmmm* milkshake... åååhhh nu måste jag göra det ikväll bara för det! tack för tipset!

• Fostermamman

Jag tror att detta gäller i princip allt vi stoppar i munnen. Oavsett vad det är så finns risker förknippat med det om man ska tro allt man HÖR och LÄSER. Nån mat måste man ju äta. Nä, ta sånt med en nypa salt och håll er till råden på slv.se.
    Trevlig helg! Hoppas milkshaken blir god Klaar !

• Anna D

Jag jobbar på McDonald's och på alla restauranger i Sverige (jag är inte säker på hur det är utomlands, så jag kan bara svara för hur det är i Sverige) pastöriseras mixen till glass och milkshake varje dag. Mixen hettas upp till 67 grader, vilket gör att alla farliga bakterier dör... Så på McD kan du utan vidare äta mjukglass och milkshake.

• Tyra

Fast även i Sverige ska man passa sig för mjukglass som inte är riktigt, riktigt kall. Många blir magsjuka även i Sverige på sommaren när de äter mjukglass som är lite för "varm" (bakterier). Men jag vet inte om det skulle vara farligare om man är gravid!

• AmandaPitkänen

jag jobbar oxå i snabbkök och där kan man ialla fall äta mjukglassen, precis som Anna D skriver om Mcdonalds, gäller samma hos oss, så jag tror inte att det är nån fara här i sverige. Men däremot utomlands skulle jag inte chansa....

Svar på tråden *Hej! Jag har hört att mjukglass kan innehålla