bästa banken?
Jag har tröttnat på min nuvarande bank (Nordea) och funderar på att byta bank. Vilken bank ni tycker är bäst och varför?
Jag har tröttnat på min nuvarande bank (Nordea) och funderar på att byta bank. Vilken bank ni tycker är bäst och varför?
Utan tvekan Skandiabanken! De är billigast, har bra service och den bästa internetbanken.
SEB är även ok, men betydligt dyrare. Deras internetbank funkar ok även den.
Jag tycker just Nordea.. *fniss* Bland annat tack vare bra personal, relativt korta köer, bra internetbank.
Skandiabanken är den jag har funderat på men ville först veta lite mer om vad folk tycker. Låter ju bra, tack för svaret!
Vi bytte från SEB till Handelsbanken när vi köpte radhus. Mest för att Handelsbanken gav oss bäst villkor men vi är nöjda med resten också.
Men om man jämför Nordea med andra banker så har de ju dåliga villkor på det mesta, lägre ränta och högre avgifter. Jag har aldrig funderat på detta innan men nu när jag har jämfört så tycker jag att de inte är så bra.
Vi har Handelsbanken och är supernöjda!! Bra och personlig service på bankkontoret, schyssta villkor och bra internetservice som är gratis. Rekommenderas varmt!
Swedbank!
Jag gillar SEB.
Haha, glömde varför: för deras internetbank och handläggarna vid lån och dylikt som varit väldigt smidiga att ha att göra med.
Jag glömde oxå varför,tycker deras internetbetjäning är grymt enkel att ha å göra med,då man har en dosa med pinkod,inga skrapkoder som vissa banker har/haft.Personlig service även bra.
Nu jobbar ju jag på bank så jag är inte så objektiv.
Men jag tycker man kan tänka efter lite vad det är man efterfrågar.
Är priserna och räntorna det som är viktigast så ska man välja det billigaste alternativet alla kategorier.
Är det mer avancerad rådgivning och placeringar som är behovet ska man välja en bank som ger dig det, en rådgivare som håller regelbunden kontakt och är initiativtagande gällande portföljen tex väger kanske tyngre då än ett par tior billigare i ränta.
Allt är ju beroende på vilken typ av hjälp och service man vill ha. Finns försäkringar så du kan ha allt under "samma tak"? Finns juridisk hjälp?
Lite som man väljer frisör egentligen, inte väljer jag den som kanske är billigast utan antagligen den som lyssnar på hur just jag vill ha håret.
Vi har våra lönekonton och vårt sparande hos SKandiabanken, jättesmidigt och bra. Vårt huslån har vi hos SEB, där har det varit bra att ha möjlighet att få personlig service. De försöker hela tiden locka över oss som helkunder, men Skandiabankens villkor och priser går inte att slå så vi vill inte byta.
Dessutom har det varit enkelt att fixa varsitt VISA kort till ett och samma konto hos Skandiabanken. Så maken och jag gör alla våra inköp från ett gemensamt konto och vi slipper fundera på vem som betalade vad och när. Vi kan båda se kontot från vår resp. internetkonto (kontot måste dock stå på en person) så vi betalar alla räkningar och så från det kontot. Det innebär att vi båda kan ha ansvar för ekonomin, inte bara en av oss.
När vi hade Swedbank och SEB tidigare var det superkrångligt att ha ett gemensamt konto så som vi har nu hos SKandiabanken. (kanske lättare nu iofs, det var några år sen)
Men varsitt VISA-kort till samma konto får man ju på SEB också - inte har det varit något krångel för oss att ha det så.
I det här fallet blir det inte skillnad med några tior i ränta faktiskt, det blir lite mer. Skandiabanken har personlig rådgivning också. Sen har min man Swedbank så vi har det nära om det behövs.