• IckyFlix

Vattenautomat?

Hej!

De har installerat en vattenautomat på jobbet idag, alltså en sån här med en tank på ett antal liter som sitter uppe på maskinen. Den är alltså inte installerad på vattenledningen direkt.
    Nu kom ett skyddsombud och sa att hon minsann visste att det INTE rekommenderades att gravida skulle dricka vatten ur en sån här tank, eftersom "det bildas bakterier hur man än gör". Jag har själv aldrig sett några rekommendationer åt det hållet.

Vad säger ni, är det farligt att dricka kylt källvatten på tank? Jag ser inte hur det kan vara större risk än när man köper en flaska vatten på pressbyrån, men jag kanske är dum.

Åsikter, erfarenheter, tyckande?

• Svar på tråden Vattenautomat?
  • carsha

Jag tycker att det låter konstigt...har aldrig hört ngt om det förut. Men jag VET ju inte till 100% så jag kan tyvär inte ge dig något råd.

• muffins

konstigt ..nej lyssna inte ...man kan dricka utan problem ...
    det är samma sak när du köper den på affären eller dricker ur kranvatten....

• Me2

Det borde juh inte kunna komma in något i tanken för enda gången den öppnas är juh när man tömmer ut vatten.
    Jag har druckit sånt vatten och tanken slog mig inte ens att det skulle kunna vara någon fara.....

• IckyFlix

Ja, som Me2 skriver så fattar jag inte heller hur bakterierna kommer in i tanken. Om man skulle återanvända tanken så kan det ju komma in vatten, men det gör man ju inte!
    Jag tror att det är lite överdrivet, men jag vill gärna ha fler åsikter!

• listo

Neee.... i så fall skulle det troligen vara lika farligt att dricka läsk eller vatten på flaska...

• IckyFlix

listo, ja precis...

Men jag tycker det är jobbigt att folk häver ur sig att något är livsfarligt, för tänk om de har rätt, hur knepigt det än verkar?
    Har sökt en massa på livsmedelsverket och i deras författning om dricksvatten, men hittar ingenting.

• AnneSophie

Vi har sådana där vattentankar på jobbet också. Jag dricker vattnet oavsett, och även som gravid.

Alltså, jag tror det var på PLUS för en eller två veckor sedan, om just vatten där någon vattenexpert konstaterade att vatten från sådana tankar var

bland det mest ohygieniska man kunde dricka. Det hade ju inte att göra med vattnet i sig utan med att rengöringen av själva "maskinen" oftast glömdes bort.

Akut blodbrist i Sverige. Ge blod och rädda liv: www.geblod.nu
  • IckyFlix

AnneSophie, aha, okej, men då handlar det antagligen om att det samlas bakterier i röret mellan tanken och pipen, sas? Det verkar ju långt mer logiskt än att bakterierna bildas i den förslutna tanken.
    Jag ska kolla på svt.se om de skriver mer ingående, tack!

• AnneSophie
    IckyFlix skrev 2007-04-04 11:46:52 följande:
    AnneSophie, aha, okej, men då handlar det antagligen om att det samlas bakterier i röret mellan tanken och pipen, sas? Det verkar ju långt mer logiskt än att bakterierna bildas i den förslutna tanken. Jag ska kolla på svt.se om de skriver mer ingående, tack!
    Ja, det handlade inte om vattnet utan om själva automaten (eller vad det kallas).
    Jag tror iofs att lite skit rensar magen så...
  • bustjejen

Vi fick ta bort vattentanken från vårt jobb pga bakterietillväxt. Det var tydligen ofarligt att dricka för friska personer dock, men det kändes ändå lite äckligt

• Mitt hjärta är hemma

Det kan säkert finnas bakterier i sådana tankar, men vattnet i plastflaskor man köper är väl inte så mkt bättre, och inte alltid kranvatten heller.
    Mitt spontana tips är att införskaffa en Brita-kanna, såndär med filter i och fyll på med valfritt vatten. Extrarent vatten billigt!

• IckyFlix

Hmja, det kan nog bildas bakterier i automaterna. Men är det någon som sett rekommendationer om att hålla sig borta från det vid graviditet, eller tex. nedsatt allmänhälsa?

bustjejen; var det bakterietillväxt i själva tanken, då, eller inne i maskinen?

AnneSophie, ja, det tror jag med, faktiskt

• AnneSophie
    IckyFlix skrev 2007-04-04 11:56:35 följande:
    Hmja, det kan nog bildas bakterier i automaterna. Men är det någon som sett rekommendationer om att hålla sig borta från det vid graviditet, eller tex. nedsatt allmänhälsa?
    Nej, aldrig.
  • IckyFlix

Mitt hjärta är hemma: Brita-kanna? Det ska jag kolla upp Nu är jag inte så särdeles oroad över detta, utan funderar mest på vad hon grundar den här rekommendationen på. Men tack för tipset!

Rent krasst borde de vanliga rören till kranvattnet kunna samla lika mycket bakterier de, antar jag.

• bustjejen

Ickyflix: I själva tanken var det inte tillväxt, men i rören påväg ut.
    Jag jobbade då på ett sjukhus, och vi tog bort den för att patienter med nedsatt allmäntillstånd inte skulle dricka. Graviditet tror jag inte är någon fara dock.

• IckyFlix

bustjejen, aha, jag förstår. Ja det är väl där som bakterierna har en chans att föröka sig om man inte städar.

Nej, jag förstår inte i vad faran skulle ligga. Så länge det inte är listeria eller toxoplasmos så är det ju inget som påverkar fostret? Och ingen av dessa lever väl i vatten vad jag vet.

• IckyFlix

Mitt hjärta är hemma; tack så mycket! Måste vara värdefull utomlands, som du säger.

Svar på tråden Vattenautomat?