• Dragonora

Rida efter kejsarsnitt??

Hej
    Ser att folk fått olika råd av läkare...
    Blev akutsnittad 5 mars 2007. Min son vägde 4670 gram.
    Läkaren på BB sa att jag inte för göra fysiska ansträngningar på 4 veckor, då menade hon typ gymträning.
    Jag har inte ont i ärret (känner knappt av det) och det har läkt bra.
    Är det ngn här inne som har erfarenhet av ridning??
    När får/kan man börja rida igen?
    har suttit i sadeln en gång men då skrittade jag bara lugnt.
    Har en 5åring som tycker det är såååå tråkigt att ha "semester"..:P

• Svar på tråden Rida efter kejsarsnitt??
  • Teskedsmamman

Man ska inte göra större träningar på 2-3 mån, det fick jag som råd när jag snittats. Alltså inte träna på gym, rida, sporta osv... utan under den tiden skulle det vara promenader typ.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.25) BF - 070723
  • knodden och vi

Jag blev snittad för snart tre veckor sen o ja bara längtar upp på min islänning igen. Rida lite lugnt kan väl inte va så farligt, tänkte prova om en vecka. Det svåraste o det som kan kännas lite är nog att sitta upp.

• MaijaO

JAg red efter 6 veckor. Ta det lungt i början och prova dig fram till hur mycket du klarar. Lyssna på din kropp så är det ingen fara.

• Johanna77

Jag fick inte rida på 3 månader. För snittet va inte läkt ordentligt innefrån! Det va på läkarens order!! Så det va bara att lyssna

• knodden och vi

Oj då! Jag har inte frågat läkaren borde kanske göra det.

• fantasy

efter fyra veckor skall ett okompliserat snitt vara läkt, men vid hårdare belastningar (framförallt tunga lyft) föreligger risk för bl bråck ytterligare ett par månader.

jag red redan efter en vecka, alla gångarter, jag kände inget i snittet alls. Det är väl iof inget att rekommendera anledningen till att jag red så snart efter snittet berodde enbart på att hästen skulle avlivas dagen därpå och det var min sista chans att rida henne.

skulle jag vara du skulle jag nog vänta de första tre-fyra veckorna sedan skulle jag tuta och köra förutsatt att det kändes bra!Man kan ju nöja sig med skogsritter från börja

• knodden och vi

Mina hästar längtar ut i skogen och jag med. Men man vill ju inte riskera nått, snittet känns jättebra.

Svar på tråden Rida efter kejsarsnitt??