• luniara

Hur stor behöver en bur för schäfer i bil vara?

Är det någon som kan svara på vad minimi-måtten för en bilbur för schäfer behöver vara? Om man bygger den själv. Vi ska snart skaffa schäfer och tittar just nu på ny bil samtidigt. Vi behöver få plats med annat i bageutrymmet som tex barnvagn och vill därför ha lite mått att gå på när vi väljer bilmodell...

• Svar på tråden Hur stor behöver en bur för schäfer i bil vara?
  • flixflax

Beror ju på hur stor hunden blir. Schäfrar varierar ju väldigt! Men hunden skall kunna sitta och vända sig ett varv i buren.

Buren skall vara hundens mankhöjd plus några centimeter hög.

Jag har en stor hund på ca 40 kg min bur är 68 bred och ca 90 djup, det är i MINSTA LAGET!

Tänk på att ha evakueringlucka bak på buren!! Om en olycka händer kan det ananrs gå illa.

Köp ingen Audi, deras bagage är kass om man har stor hund.

• Silverforsen

se till att hunden kan ligga i den.. men de e bara bra om inte hunden har alltför stor plats på grund av trafiksäkerheten..

• DalaPetra

Hunden ska kunna sitta upp utan att slå huvudet i takt läste jag nånstans. Hmm vi har en Volvo 745 kombi och buren är stor men Bamse är stor och kan inte sitta upprätt helt och håller., vi måste skaffa jeep isf.

Jag ser på det så här, ser man att hunden sitter bra och trivs i buren ok, men är det för trångt ja då är det väl självklart....

Bamse ÄLSKAR sin bur även om den kanske är 1 eller 2 cm för låg, dvs ända uppe vid taket)

• gothia

Jag kan bara hålla med köp ingen audi för jag fick "bara" plats med schäfern där. Och kan avråda från v40 oxå.

• luniara

Tack så mycket för svaren! Om ni vet lite mer måttangivelser blir jag glad, för vi ska åka och titta på lite bilar med måttbandet i hand...

• flixflax

Men som sagt är det en tik eller hane du skall ha? Är föräldrarna stora?

Min kompis har en schäfer, hennes bur är lika bred som min men lite djupare.

Du bör nog satsta på 70 cm bred. Är buren för liten blir det trista bilresor med gnällig hund. Min bur är som sagt 68 cm bred och det är precis att hunden kan ligga bekvämt.

• luniara

Det är en tik och föräldrarna aningen över medel i storlek.

• flixflax

Du kanske skall satsa på en gallervägg? Som du kan flytta efter behov?

Svar på tråden Hur stor behöver en bur för schäfer i bil vara?