• Tre älskade barn

Är mina kaniner dräktiga? HJÄLP MEJ!

Hej alla kanintokiga

Har en fråga.. (trots att jag föder upp så vet jag inte allt Flört)

Har 2 honor som parades den 16 mars.. alltså är dom på dag 19 idag. Den ena honan visar INGA tecken på att hon är dräktig eller inte. Alltså är hon säkert det. MEN den andra honan har börjat gräva o boa i en hörna IDAG.. ingen päls än så länge. Tror ni hon är dräktig????

Och en sista fråga.. jag har fött upp kaniner i ca 1 år nu men har ALDRIG lyckats känna på magen när dom sparkar.. Kan någon förklara VAR man ska känna och hur det känns... och hur länge ska dom ha varit dräktiga för att man ska kunna känna det...

BLIR GALEN AV ATT INTE VETA... Skrattande

(la samma inlägg i kanintråden om någon tror jag är knäpp som ser det )

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Svar på tråden Är mina kaniner dräktiga? HJÄLP MEJ!
  • Caylinn83

Ifall hon börjat boa så är hon säkert dräktig..

• Tre älskade barn

Jo, men dom kan ju boa när dom är skendräktiga oxå..

Det är så svårt att veta.. får väl vänta ett par veckor o se helt enkelt.

• New Dawn

Min erfarenhet av dräktiga kaninhonor är att de "klipper" ned all halmströ till cm-stora bitar och grisar runt rätt duktigt i buren. Är nu rätt många år sedan jag födde upp kaniner så jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan man kunde känna ungarna i magen. Hur eller hur så ligger ungarna rätt långt ned i buken mot bakbenen.

Hoppas båda är dräktiga!

• Tre älskade barn
    New Dawn skrev 2007-04-04 19:40:57 följande:
    Min erfarenhet av dräktiga kaninhonor är att de "klipper" ned all halmströ till cm-stora bitar och grisar runt rätt duktigt i buren. Är nu rätt många år sedan jag födde upp kaniner så jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan man kunde känna ungarna i magen. Hur eller hur så ligger ungarna rätt långt ned i buken mot bakbenen.Hoppas båda är dräktiga!
    Det där med att dom klipper ner halmen till småbitar, det har jag en hona som gör alltid, så det beror nog inte alltid på dräktighet.. Hon hatar halm helt enkelt. Skrattande
  • Crappy

Har fött upp kaniner under 6 år min erfarenhet är att olika honor gör på olika sätt. Vissa fixar boet just när hon skall yngla andra bygger bo minst en vecka innan etc. Vissa honor är lätta att känna om de är dräktig eller ej medans andra är i min mening omöjliga att känna på. På en del honor kan man till och med se att de är havande

Håller tummarna på att båda får ungar. Jag har två honor som bör enligt beräkning föda i natt men de kan även ske i morgon. Den ena är så tjock över magen att man med blotta ögat kan se att hon skall föda, den andra kan man käna fostren på.

• Tre älskade barn
    Crappy skrev 2007-04-05 00:39:33 följande:
    Har fött upp kaniner under 6 år min erfarenhet är att olika honor gör på olika sätt. Vissa fixar boet just när hon skall yngla andra bygger bo minst en vecka innan etc. Vissa honor är lätta att känna om de är dräktig eller ej medans andra är i min mening omöjliga att känna på. På en del honor kan man till och med se att de är havande Håller tummarna på att båda får ungar. Jag har två honor som bör enligt beräkning föda i natt men de kan även ske i morgon. Den ena är så tjock över magen att man med blotta ögat kan se att hon skall föda, den andra kan man käna fostren på.
    Har det blivit bebisar inatt?? NYFIKEN!
  • Bönder

Har fött upp kaniner själv och här har 95% av alla parningarna lyckats så det är högst sannolikt att dom är det.
    Känna sparkar gör man inte alltid.

• Crappy

Tre älskade barn skrev 2007-04-05 08:55:22 följande:

Har det blivit bebisar inatt?? NYFIKEN!
    Båda honorna födde den 10 April. Så kan det bli när parat med lösdrift. Hanen var oskuld och tanterna veteraner därav förseningen skulle jag tro
  • Tre älskade barn

Ena honan var dräktig och nedkom med 10 små älsklingar varav 2 dött..

Den andra honan var ej dräktig men är nu omparad igen.

Svar på tråden Är mina kaniner dräktiga? HJÄLP MEJ!