• Löööv

Har man inte rätt till att byta läkare?!!

??.

• Svar på tråden Har man inte rätt till att byta läkare?!!
  • emmye

Ja, det har man väl..Fundersam

~*~Varje människas liv är som en saga som skrivs medan man lever~*~
  • jummie

jo man har rätt att byta husläkare.

• Ungen

Jag har bytt husläkare om det är det du menar. Jag sa bara att jag ville ha en annan när jag var där en gång.

Id quot circumiret, circumveniat.
  • mammacatta

Ja!

Men nej.
    Man FÅR, men det är i stort sett omöjligt.
    Vi har försökt. Vi ville tom byta vårdcentral, men NÄ!
    Å doktor - det fick vi så lov att ta den som var ledig - öven om vi hatar personen i fråga.

• Catchie80
    mammacatta skrev 2007-04-04 14:46:22 följande:
    Ja!Men nej.Man FÅR, men det är i stort sett omöjligt.Vi har försökt. Vi ville tom byta vårdcentral, men NÄ!Å doktor - det fick vi så lov att ta den som var ledig - öven om vi hatar personen i fråga.
    Det är er rätt enligt lag. Var på dom. Ni har rätt att gå till vilken VC som helst. Bor ni i malmö får ni gå til en i jukkasjärvi om ni vill.
    Min son är mitt liv
  • Hannah76

Klart man får. men det är lång kö till de flesta läkare, så det kan ta tid. Men skriv upp er på väntelista hos den läkare ni vill gå hos.

• JessicaåIda

Så här står det i vårdguiden för stockholm;

Du väljer själv husläkare och du kan byta när som helst. Om du vet vem du vill välja, tar du kontakt med den husläkarmottagning eller vårdcentral där läkaren arbetar. Den läkare eller distriktssköterska som du väljer kan tyvärr vara fullbokad och inte ha möjlighet att ta emot nya patienter. Då får du välja någon annan.

Vård i annat landsting
    Som invånare i Stockholms läns landsting har du rätt att välja vård i ett annat landsting. Detta gäller sådan vård som finansieras av Stockholms läns landsting. Kosmetiska operationer, närsynthetsoperationer och vissa vaccinationer är till exempel inte landstingsfinansierade i Stockholms län och då gäller inte heller valfrihet till andra landsting. Valfriheten gäller inte heller för provrörsbefruktning. För eftervård och rehabilitering gäller särskilda regler.

www.vardguiden.se/Article.asp

• Tös

Klart man får! Jag är ett levande bevis på det. Mitt gamla dög inte eftersom de inte behandlade mig väl. Så jag bytte utan problem.

• Löööv

Tack snälla för era svar!. Jag var lite kort i min TS men tiden försvann .

Jag har åkt ihop med min husläkare igen, jag trivs inte alls med honom och jag skulle aldrig prata med honom om något pga bristande förtroende. Han mer eller mindre idiotförklarar mig känns det som. Kanske personkemi?. Men när jag ringde till Vc förklarade hon att det var omöjligt att byta, varför?...jag vet inte. Kanske har dom redan för många patienter men var ska vi vända oss då?, vi är en familj på 5 personer och vi måste ha någon läkare ju!.

Måste vi nu åka till akuten för att få ta halsprov? (som exempel)

• Starkast

Det svaret fick du nog för att alla läkare var fulltecknade. Men ställ er i kö till någon annan läkare, så får ni byta när det finns plats. Många äldre är listade, och de avlider ju efterhand.

• Löööv
    Starkast skrev 2007-04-04 20:39:47 följande:
    Det svaret fick du nog för att alla läkare var fulltecknade. Men ställ er i kö till någon annan läkare, så får ni byta när det finns plats. Många äldre är listade, och de avlider ju efterhand.
    Ok, får göra det men vad gör man under tiden?
  • Starkast

jourmottagningen?
    Eller akuttider, där varierar ju läkarna.
    Annars finns det ju alltid privata läkare man kan gå till. Där får man oftast bättre hjälp med.

• Starkast

När vi behöver, går jag oftare till jourmottagningen än VC. Den ligger ca 300meter från oss, och VC längre bort. Sen sitter alltid massa dyngförkylda människor tätt ihoptryckta på VC, vilket det inte gör på jourmottagningen. Går ju inte dit för att vi vill bli ännu sjukare.
    Ingen har någonsin protesterat. Då det är tydligen helt okej.

• Tös

Gå privat!

O om du inte får svar på varför du inte kan byta så fråga. Vilka regler gäller. Jag vet på mitt ställe som jag bytte till har de nu satt ett stopp för o ta emot fler patienter. Det gäller de som inte bor inom kommunen.

• Tinkerbellan

jag sa bara.. jag vill inte ha honom.. Han ser farlig ut o jag känner mej illa till mods med honom.. Wopps ny lärare på en minut.. var bara att ändra namnet i datorn,,

• Magglo

Du är i din fulla rätt att byta läkare, vårdcentral eller annat sjukhus i ditt län. Självklart måste patienter få konsultera andra läkare.

Svar på tråden Har man inte rätt till att byta läkare?!!