• Anonym (TS)

Någon som har varit hos en hudläkare i Uppsala? (akne)

Det börjar bli dax att ta tag i min risiga hy på allvar. Är det någon som har varit hos någon hudläkare i uppsala som är bra? helst privat då eftersom det tar sån tid att få komma till någon på annat sätt..

• Svar på tråden Någon som har varit hos en hudläkare i Uppsala? (akne)
  • Anonym

Tycker att du ska gå till en hudterapeut dom är ju experter när det gäller hud. Man gör en ansiktsbehandling, där du får din hudanalys och du får reda på exakt hur du ska göra för att bli av med dina bekymmer.

• Anonym (TS)

Vet du, jag har varit hos ett stort antal hudterapeuter och gjort oändliga ansiktsbehandlingar och de flesta hudetarpeuter jag har varit hos har mest varit intresserade av att sälja produkter och inte av att få min hy fin. Att få min hy fin har uppenbarligen ingen av dem lyckats med heller trots att jag köpt deras produkter och gjort deras behandlingar.

Det är dax för mig att gå till en hudläkare nu.

• Anonym (Prinsessan)

Klart TS ska gå till en hudläkare. Hudterapeuter är knappast mer experter än hudläkare. Sorry TS, kan dock inte ge dig ett namn. Vet dock att min syster blev hjälpt av hudläkare. Det gäller dock att ligga på om man inte tycker att medicinerna hjälper. De testar ju de svagare medicinerna först.

• Anonym (psyk)

Jag har varit till hudläkare på UAS. Har för mig att det inte tog särskilt lång tid. Däremot fick jag ganska motstridiga råd av olika läkare där. Först penicillin, sedan absolut inte penicillin utan någon kräm istället o.s.v.

• Anonym (TS)

Prinsessan: Va bra att hon blev hjälpt! Jo, det är säkert så att de börjar med det svagaste. Mkt därför jag vill bli rekomenderad en läkare, så kanske jag får det bästa först. (Jag menar mest krämer just nu, tror absolut inte att jag kommer få roaccutan det fösta jag får.)

psyk: det lät ju inte så bra, blev du hjälpt till slut iaf?. Var du tvungen att få remiss från vårdcentralen för att få komma till ackis?

• Anonym (psyk)

Nja, det var väl snarare så att jag gav upp, och bestämde mig efter en penicillinkur och kräm som inte funkade så bra, att jag kunde klara mig trots finnar och sådant. Det går väl bort ändå med tiden. Funderar ibland på att gå dit igen, men eftersom olika läkare gjorde så olika bedömningar, så vet jag inte riktigt vad jag ska prova nästa gång heller. Kanske funkade antibiotikan lite ändå, men ett halvår till på penicillin känns inte så lockande. Så jag har väl inte helt positiva erfarenheter kan man säga.

Ja, jag fick remiss av allmänläkare. Har inte jättestora problem, men de var väldigt tillmötesgående.

• Anonym (Prinsessan)

Min syrra fick Roaccutan tillslut och det hjälpte fantastiskt bra. Hon hade ett helvete med akne på ryggen och endel i ansiktet.

• Jambosana

Grängsjö & Spångbergs Läkarpraktik
    V Ågatan 16

De är hudläkare. Dit har jag gått vid ett par tillfällen och fått både Tetralysal och Roaccutan. Är helt acnefri nu!

• Anonym (TS)

Anonym(psyk): önskar att jag kunde ha så bra inställning som du har, att det kommer gå över nån gång ändå. Tyvärr lider jag för mkt av min akne för det. Det låter ju inte alls bra att de gjort så många olika bedömningar, stackare kanske inte ska satsa på ackis ändå..

jambosana: det låter jättebra att du blev hjälpt! fick du komma till samma läkare varje gång eller var det olika? var de/den läkaren duktig? hur allvarlig akne hade du?

• Jambosana

Jag gick till Anders Grängsjö varje gång (olika omgångar). Han är jättetrevlig (de är de båda två) och jag är SÅ nöjd med resultatet. Jag BEHÖVER inte smink längre, jag behöver aldrig oroa mig för att se äcklig ut eller ha finnar på bröstet, halsen eller ryggen. Kan få en liten röd prick varannan mens, typ. det överlever jag...

Jag hade mest i ansiktet, t-zonen och runt munnen, som bölder fast under huden, som gjorde förj-ligt ont. Jag slapp ärr.

Ibland går inte tonårsacnen över, jag var 26 första gången jag behandlades och fick antibiotika sista gången för 1 ½ år sen, när jag var 29. Fick acne när jag var 12-13 och det blev liksom aldrig bättre. All acne går inte över av sig själv, inflammationen kan bli kronisk under huden.

• Anonym

Om du efter att ha varit till hudläkaren och vill göra ansiktsbehandling, så kan jag rekommendera Rachel hud&skönhetscenter på Skolgatan. Be att få Rachel hon är superduktig, jag har gått hos henne i två års tid ca 1 g/månad. Visst vill hon sälja sina produkter, men man behöver ju inte köpa dessa! Jag går det för hon verkligen är superbra! Jag har i alla fall blivit så mycket bättre i ansiktet, när jag först började gå dit var jag tvungen att ha ett tjockt lager smink i ansiktet för att inte alla finnar skulle synas! Lycka till!

• Anonym (TS)

Princessan: Va bra att hon blev hjälpt!

Jambosana: det låter ju superbra! jag ska verkligen ringa dit efter helgen. tack för tipset!

anonym: jag har varit där och köpt smink en gång. Ägaren var den otrevligaste hudterapeuten jag har träffat. Hon valde dessutom fel färg på foundationen åt mig. Jag har dessutom varit hos hudterapeuter som använder samma märken som hon utan resultat. Tack för svaret ändå!

• ErikaHe

Gammal tråd, men jag var i höstas på  "Uppsala hudläkarmottagning", en privat hudlklinik. De tog min akne på allvar och jag fick utskrivet isotretinoin nästan direkt! Jag är nu helt fri från mina finnar! Kan inget annat än att rekommendera!

Svar på tråden Någon som har varit hos en hudläkare i Uppsala? (akne)