• tiitta

migrän och pollen vilken medecin ok!!!???

Behöver hjälp!!

Är gravid i v.5 och har varit hos läkaren ang pollenoch migrän för jag visste inte vilka läkemedel jag kan ta nu när jag e gravid.
    Sist så kommer jag ihåg att jag fick inte ta zyrlex(pollen) och inte får ta maxalt (migrän)
    Men nu idag så skrev läkaren ut båda medecinen till mig och sa att det går bra.
    Har inget förtroende för honom(har alldrig sett han förut)och känner att han kanske har köpt sin läkarlicens på nätet eller nåt.
    Finns det nån som har fått dessa läkemedel när de va gravida??

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden migrän och pollen vilken medecin ok!!!???
  • Joboli

Hej! Jag äter Zyrlex, men under mina år i bebisverkstaden så har jag inte vågat äta dem. Vilken knasig läkare du har? Jag skulle vara rädd för att gå till en sådan kvacksalvare.
    När vi försökte bli med barn så tog jag ögondroppar och nasspray. Jag har inte varit gravid under pollen säsongen så jag vet inte hur det är med de preparaten heller. Jag tycker absolut att du ska vända dig till en annan läkare och rådfråga. ta inte Zyrlexen iaf, den är inte bra.
    Kram och lycka till med graviditeten

Det omöjliga tar bara lite längre tid
  • Mymlann

Kestine är iaf ok att ta för allergin. För migränen vet jag inte..

• Pumie

min läkare sa att inget av dem var ok när man e gravid..??

• Mymlann

Har för mej att min läkare sa att det var okej att ta Zyrlex ( eller Zyrtec som det heter här i finland..)Fundersam

• ElinI

Min bm rekommenderade zyrlex men jag tar cetirizin som enligt apoteket var något bättre klassat. Det man absolut ska undvika är clarityn.

• saraelena

Läs på bipacksedlarna, det brukar stå om man användingsområde för gravida.

• FrökenBokmal

Du kan kolla på FASS på nätet eller maila din BM...

• Miisty

jag har fått utskrivet allergimediciner: tavegyl, rinexin, lomedal ögon-näsdroppar samt bricanyl vid behov

• Tinaki

Jag fick Zyrlex utskrivet av läkaren som är knuten till min BM fick även Rinexin som är avsvällande och Rhinocort nässpray. Nässpray sa han däremot att jag bara ska ta om det verkligen behövs och hålla mig till avsvällande och Zyrlex så gott det går.

• coCKa

hejsan! har migrän nu även att jag är gravid!!
    För dom flesta blir det ju bättre men tyvärr inte för mig. Däremot är attackerna betydligt lindrigare. jag har pratat me bm oc fått Panocod utskrivet. Annars är det ju alvedon som gäller men den brukar ju inte va så effektiv mot migrän! Har du mer eller mindre nu när du e gravid??

• Billabong

För att komplicera det hela så kan olika läkemedel vara okej att äta under en viss del av graviditeten men inte under en annan. Ofta är det mest kritiskt i början av graviditeten eftersom det är då alla organ ska skapas... Det jag vill göra klart för er är alltså att bara för att någon ni läser om här får ok på att äta ett receptbelagt läkemedel betyder det inte att du kan göra det.

• listo

"Min bm rekommenderade zyrlex men jag tar cetirizin som enligt apoteket var något bättre klassat"

Zyrlex och Cetirizin är samma sak. Cetirizin är den verksamma substansen i båda läkemedlen.
    Men det stämmer att Cetirizin/Zyrlex bedöms vara säkrare än Clarityn under graviditet.

Svar på tråden migrän och pollen vilken medecin ok!!!???