• Loppeloppan

Var köper jag bärsjal i Malmö?

Denna gången har jag fått en riktig "famnbebis" och är sugen på att köpa en bärsjal då jag inte riktigt gillar bärsele. Vet någon var i Malmö jag kan köpa en, eller kanske någonstans på nätet? Skulle dock helst vilja prova själv innan jag handlar så nätet är kanske ingen bra idé ändå. Tips på modeller?

• Svar på tråden Var köper jag bärsjal i Malmö?
  • Caro Lin e

Jag är inte säker på hur det är i Malmö, men i Lund finns det www.babyheaven.se (många olika sorter och bra knythjälp) Babyproffsen på Stora Södergatan (lite söder om Åhléns) och Jättekul (mitt emot stationen).

• Taffer

Jag har nyss köpt en bärsjal på nätet, en Amazonas antiqua, men har inte provat den än. Men den skulle tydligen vara bar att ha nu på sommaren.

• Loppeloppan

Kollade på babyheaven. se. Amazonas Antiqua som du har köpt Taffer finns i tre längder - 5,1m 4,5m och 4,0m. Vilken ska man ha? Vad har det för betydelse?

• Caro Lin e
    Loppeloppan skrev 2007-04-05 16:17:09 följande:
    Kollade på babyheaven. se. Amazonas Antiqua som du har köpt Taffer finns i tre längder - 5,1m 4,5m och 4,0m. Vilken ska man ha? Vad har det för betydelse?
    Vilken längd man behöver beror dels på hur stor man själv är och dels på vad man vill kunna knyta. De flesta behöver 4,5 eller 5,1 om de vill kunna knyta "allt".
    Hur stor är din bebis, och har du haft sjal innan?
    Är bebisen ganska nyfödd och du är ny på sjalar skulle jag rekomendera en trikåsjal som första sjal. De är ofta enklare att lära sig knyta och väldigt mysiga och praktiska till små bebisar. (Den är t ex enkel att ha färdigknyten och ta i och ur bebisen utan att behöva knyta om.)
  • Taffer

Loppeloppan: D beror precis som Caro Lin E skriver på hur stor man sjävl é och vad man vill kunan knyta. Själv har jag den längsta, 5,1 meter och jag é ganska stor (tycker jag sjävl i alal fall).

• Loppeloppan

Caro Lin e;
    Min dotter är alldeles ny, bara drygt 2 veckor gammal och själv är jag ny i självärlden. Ska kanske satsa på en trikåsjal då...?

• Caro Lin e
    Loppeloppan skrev 2007-04-05 20:49:23 följande:
    Caro Lin e;Min dotter är alldeles ny, bara drygt 2 veckor gammal och själv är jag ny i självärlden. Ska kanske satsa på en trikåsjal då...?
    Då skulle jag absolut köpt en trikåsjal om jag var som du!
  • Serendipity

Babyland har bl a Bära-Barnsjalarna på kampanj just nu, har för mig att de har någon trikåsjal också? Ifall du vill klämma och känna. Jag tycker du ska satsa på en trikåsjal. Själv hade vi en Moby Wrap när sonen var ny, fungerade jättebra! http://www.omhulda.com/mobywrap.htm

• Caro Lin e
    Serendipity skrev 2007-04-05 21:17:42 följande:
    Babyland har bl a Bära-Barnsjalarna på kampanj just nu, har för mig att de har någon trikåsjal också? Ifall du vill klämma och känna. Jag tycker du ska satsa på en trikåsjal. Själv hade vi en Moby Wrap när sonen var ny, fungerade jättebra! www.omhulda.com/mobywrap.htm
    Ja, fast BäraBarn-sjal ska man helst inte köpa som första sjal, och framförallt inte till ett så litet barn. BB-sjalarna är en av de svårare sjalarna att få till och passar inte så bra till bebisar, om man inte har stor sjalvana. (Gäller alltså inte bara BB-sjal, utan alla kortsjalar, och även ringsjalar.)

Jag håller med om Mobyn, den är trevlig, och billig! (Dock är den lite svajjig efter några månader. Men den är bra om man vill köpa billigt och prova.)
  • Serendipity
    Caro Lin e skrev 2007-04-05 21:22:23 följande:
     Ja, fast BäraBarn-sjal ska man helst inte köpa som första sjal, och framförallt inte till ett så litet barn. BB-sjalarna är en av de svårare sjalarna att få till och passar inte så bra till bebisar, om man inte har stor sjalvana. (Gäller alltså inte bara BB-sjal, utan alla kortsjalar, och även ringsjalar.)Jag håller med om Mobyn, den är trevlig, och billig! (Dock är den lite svajjig efter några månader. Men den är bra om man vill köpa billigt och prova.)
    Vi bytte Mobyn mot en vävd efter ett halvår tror jag det var. Och nu kör vi bara Mei Tai. Men tycker Mobyn har bäst pris eftersom man kanske ändå inte vill använda trikåsjal så himla länge.
  • potatis

De flesta butiker har sjalar inne nu... Både g-knapp o villa magnolia har, babyland o babyringen...

Det börjar äntligen komma ut sjalar i butikerna!

Svar på tråden Var köper jag bärsjal i Malmö?