• Linda357

hur gå till väga för att avla med hane?

Hejsan, har en liten fråga som jag tänkte kasta ut här eftersom att jag inte är så påläst om hundar(är mer kattmänniska).
    Min pojkvän har en jättefin Golden Retriver, stabil och lugn i psyket, världens snällaste, 5 år.

Han har länge varit sugen på att använda han till avel, åt någon stilig tik.
    stammtavla finns.
    Hur går man till väga, vad krävs för att få använda han i avel, är det som med katter tex då man bör registrera stamnamn mm för att kunna få stamtavlor.

alla tips och erfarenheter är välkommna.

• Svar på tråden hur gå till väga för att avla med hane?
  • MamPap

Min moster har kennel och vi har själva haft en i avels hund från henne, men kommer inte ihåg hur det var.
    Ni kan ju alltid ringa till skk och höra för dom hjälper säkert till med allt så det blir rätt.

Lycka till...

• zegra

Meritera hannen och gör en attraktiv som avelshanne för tikägarna.

• flixflax

Han skall vara röntgad och skall inte Golden vara ögonlysta med? Det står nog på rashemsidan vad som krävs.

Sen utställningsmeriter bör ju hunden ha så det visar att det är några gener att föra vidare som främjar rasen.

• MamPap

Man ska även se till att inte korsa linjerna, för det förstör så mycket...

• RockaBillyKid

Hej!
    För att få han attraktiv som avelshane och för att goldenklubben ska valpförmedla födda valpar måste han ha utställningsmeriter eller jaktprovsmeriter. Han måste även vara friröntgad både höfter och armbågar. Sedan krävs det även att han är ögonlyst med resultatet att det han eventuellt har på ögonen inte är ärftligt.

Som hanhundsägare har man det egentligen ganska enkelt. Du behöver inte bry dig om kennelnamn och registrering och sådant. Du skaffar dina meriter mm. ställer upp får en språngavgift och kasserar sedan in pengar per valp. Själv har jag hanhundar och svärmor har kennel.

Som MamPap skrev ska man ju även kolla linjerna mm. men det kan man överlåta till erfaren kennelägare, dvs tikägaren. Om man har en hanhund med lite meriter kan det ibland vara en fördel att man har en hund med bra linjer, många uppfödare ser till rasens bästa genom att införa mycket variation.

www.goldenklubben.com
    Uppfödaretiska anvisningar för Golden retrieverklubben
    Komplement till SKK´s grundregler

1. Uppfödaren ska vara medveten om att rasen tagits fram för jaktliga
    ändamål och ej förändra dess karaktär. Man ska som uppfödare ha studerat golden retriever i arbete och sett sambandet:
    exteriör-mentalitet-brukbarhet.

2. Tik bör ej paras före två års ålder.

3. Hund ska vara ögonlyst inom ett år före parning
    4. Hund med konstaterad ärftlig bakre polär katarakt skall ej användas i avel.
    Hund med konstaterad ärftlig total katarakt skall ej användas i avel.

5. Hund som visar PRA ska ej användas i avel. Föräldrar eller avkommor
    till hund som visar PRA ska ej användas i avel. Avkomma eller helsyskon
    till kända anlagsbärare bör ej användas i avel.

6. Endast hundar med höftleder utan anmärkning skall användas i avel.

7. Svenskägda avelsdjur födda 920101 eller senare skall ha känd
    armbågsledsstatus.

8. Uppfödaren ska informera valpköparen om rasens egenskaper och
    användbarhet samt ge stöd och vägledning.

Meritkrav gällande från 19980301
    Alt. 1 Minst ett andrapris på officiellt jaktprov.
    Alt.2 Två officiella förstapris på utställning

• Linda357

tack för alla erfarenheter, kul att kunna kasta ut sina frågor här och få lite svar.

Svar på tråden hur gå till väga för att avla med hane?