• brokig

Lön för sommarjobb?

Det börjar bli dags att ordna upp sommarens jobb med arbetstider, arbetsuppgifter och lön. Jag tycker det verkar variera extremt mycket vad man kan få som lön per timme för sitt sommarjobb. Jag tror jag ska ringa till facket och fråga vad jag kan begära. Känns lite som att det är lätt att få för lite betalt för att så många är villiga att jobba för usel lön istället för att vara arbetslösa.

Hur mycket får ni betalt för ert sommarobb per timme? Berätta gärna om ni jobbar i privat, kommunal eller statlig sektor och om ni har någon relevant utbildning för arbetet.

Frågan avser alltså er som inte arbetar på arbetet i vanliga fall utan pluggar etc under terminerna.

• Svar på tråden Lön för sommarjobb?
  • nassepånken

Nu tar jag förhoppningsvis examen före sommare (och skaffar mig ett glassigt konsultjobb ) men tidigare har jag jobbat som callcentertelefonist. ett slappt jobb som gav mig 90kr/h +bonus, i snitt ca 110-120kr/h. för den typen av arbete är det en väldigt bra sommarlön men annars är det ju inte tokbra.

• Laire

80 någonting får jag i butik, plus OB (50-100% kvällar och helger)

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • LillaÄrtan

97:- i timmen som vårdbiträde inom kommunen. sedan tillkommer ju kväll,natt & helg OB förstås..

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071026 ~
  • Katta86

Det beror så mycket på vad du ska jobba med.. Jag jobbar på McDonalds och får 86 kr i timmen och OB tillägget ligger på 16.5 kr i timmen. Och det är samma innom hela HRF, så det är inte bara McDonalds som har skit lön..

♥V. 20!!♥
  • Hajati

Jobbar tillfälligt på mcdonalds 98 kronor i timmen plus samma ob som överstående.. fast en bonus tillkommer varje månad mella´n 1500 till 3000 kronor. är 20 år. Utan bonus ligger väl månadslönen på 18500 annars ligger den på 21500.. tycker jag inte är sååå dåligt..

• brokig

Jag har de två föregående somrarna jobbat på en kommunal gruppbostad och då fått ca 85 kr/timme + OB 16 kr kväll, 41 kr helg och 77 kr storhelg. Tycker det är uselt betalt med tanke på hur mycket ansvar jag har fått ta under somrarna när ordinarie personalen haft semester.

I år ska jag jobba på en annan arbetsplats och tänker inte nöja mig med 85 kr per timme.

• MoReNiiTa

Hemtjänsten (kommunen) 93.85 + obtillägg

• brokig

Är det någon som har prövat att begära en högre lön hos exempelvis kommunen? "Jag jobbar inte om jag inte får 120 kr i timmen" och sen inte heller accepterat något annat? Har man flera jobb att välja bland och arbetsplats har personalkris kan man ju alltid försöka.

• Tildamamman

När jag arbetade extra vid sidan om studierna och då även på sommaren hade jag 103 kr/h om jag minns rätt + 100% OB på helger och 50-70% OB på vardagskvällarna.

Att jag fick högre än ingångslönen berodde på att jag hade många års erfarenhet.

Jag tycker inte att man kan resonera som så att 85 kronorär för lite om man inte har någon utbildning eller erfarenhet i yrket. Varför ska du som sommarjobbare ha mer än de som går direkt ut i arbetslivet efter gymnasiet i stället för att studera vidare??

Givetvis kan du alltid förhandla och det tycker jag man ska. Lycka till!

• brokig

Jag tjänar naturligtvis mycket hellre 85 kr/h än står utan jobb. Det jag däremot syftade på är att jag jobbat inom vården på ett boende där de ordinarie i stor sett haft semester tidigare.

Jag har fått dra ett tungt lass iom att jag jobbat ett tag och är ambitös och kan rutinerna. Förra sommaren jobbade jag med tre andra sommarvikarier, samtliga utan vårdutbildning, och samtliga män. Två av dem satt och tittade på tv och misskötte sig hela sommarne medan jag fick slita som ett sjur för att hålla verksamheten uppe. Dessa två hade stor muntlig förmåga och hade lyckats intala chefen att de skulle ha högre lön eftersom de var så duktiga (lönen bestämdes innan arbetet började). De tjänade 7 kr mer per timme på grund av att de snackat sig till högre lön. De hade varken mer erfarenhet eller ansvar. Klart man känner sig utnyttjad för att man är för snäll.

• brokig

Äntligen lite vettigt betalt! Jag kommer sannolikt att tjäna mellan 129 och 135 kr i timmen exkl semesterersättning om personalavdelningen inte totalvägrar. Min chef ansåg iaf att det var rimligt betalt.

Hoppas, hoppas det går igenom, för då skulle jag för första gången någonsin inte känna mig underbetald.

Svar på tråden Lön för sommarjobb?