• Angelinas mamma

När fick ditt barn äta godis?

Jag är lite nyfiken på när ni börjat ge era barn godis, och av vilken anledning?

Själv har jag en dotter på 17 månader som absolut inte får äta godis.
    Hon har fått smaka en liten bit choklad och en skumbanan och efter det blev hon helt galen och ville ha mer mer MER!!!
    Efter det kan jag knappt ta fram en godispåse utan att hon säger "mimimi" (min).
    Dom lär sig snabbt.
    Men hon kommer inte få äta godis på ett bra tag.

Jag har sagt till mig själv att när hon är runt 3 år kan hon få ett par lördags godisar, men bara några få. Och kanske på kalas eller så.

Jag har sett barn under 1 år som äter godis och tycker att det är vansinne.

Hur har ni andra gjort och hur resonerar ni?

Jag kan inte leva utan dig Angelina!
  • Svar på tråden När fick ditt barn äta godis?
  • Kajee

Min äldsta tjej var ca fyra år. Hon förstod inte vad lördagarna kunde innebära återkommande godispåsar förrän hon var ungefär sex år. Hon är fortfarande inte vidare förtjust i sötsaker överhuvudtaget.
    Nummer två, sonen, fick godis när han var ungefär tre - starkt påverkad av stora syster förstås. Här har vi familjens gottegris helt klart!
    Minstingen började vid 2½. Storebror bjöd bussigt nog ur sin påse. Hon är väl en "normalkonsument" när det gäller godis.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • jozelyn

Jag håller med dig! Vi ska oxå försöka vänta med godis så länge som möjligt, hon är 15 månader nu. Lite svårt o va hemlig dock, är ju en sån godisgris själv
    Ibland när vi är ute får hon smaka lite glass, men det räcker så.
    Vad hennes pappa gör när hon är där är jag dock inte helt säker på, tror hon får lite av både det ena o det andra, men är i alla fall inget hon strävar efter här hemma.
    Tycker oxå det är vansinnigt med barn under 1 som äter godis.. Dom har hela livet på sig att stoppa i sig socker ju, varför börja så tidigt? Sockerberoende.. det är inte värt det.

• Mrs

Planen är att vänta så länge det bara går med att ge godis.

Men lite glass får hon smaka i bland, och när hon blir
    lite äldre tänkte jag börja frysa färskpressad juice och
    ge henne som glasspinne, men vi får se hur det blir.
    Hon är bara 11 månader ännu :)

• Dodis

Min son, 2 1/2, fick en godispåse på en kompis 3-årings kalas.
    Han fick den utan min vetskap.
    Där sprack min önskan att vänta så länge som möjligt. Nu blir han som galen i affärer och om han ser godis hemma hos någon.

Själv är jag en godisoman och har haft godis hemma för eget bruk men nu kan jag inte ha det längre. (Hoppas det gör något gott för mig... )

• J o E

Min dotter är 2,5 och har aldrig smakat godis, i bemärkelsen smågodis. DÄremot får hon äta glass ibland och kakor ibland, men vi fikar sällan i vår familj. förra påsken och i julas fick hon också smaka nån chokladbit.

Tycker att det är totalt onödigt att introducera godis tidigt. Varför det? Det finns ju så mycket annat som ett litet barn tycker är gott! Elsa älskar äpple, russin (inte heller helt nyttigt för tänderna, men utan färgämnen etc i alla fall!), vindruvor och annan frukt - hon äter gärna det och blir jätteglad när hon får, så varför ska jag stoppa i henne en massa tillsattser, färgämnen och konserveringsmedel för???

• jennys mamma

min dotter har ätit godis ganska länge, jag tycker inte att gö nått de finns så mycket man inte skall äta så då kan man ju nästan inte äta nått... hon è 17 månader förästen!

• Pyret 78

Blev påhoppad i en annan tråd då jag skrev att mina barn inte fick godis och kolsyrad dricka när de var små. Noel var väl drygt 2 år när han fick smaka godis första gången. Idag är han 6,5 år och dricker fortfarande inte kolsyrad dricka. Tycker inte om bubblorna och väljer hellre vatten. Alvin är nu 16 mån och det lär dröja innan han får smaka godis.

• emma81

min son 2,5 år får hålla sig till choklad än så länge. han känner inte till smågodis... men han får en liten chkoladbit på lördagar. ibland får han en sesamkaka eller naturgodis. det älskar han. vill undvika konstgjorda smaker och färgämnen.

• Spegel

Planen var precis som för er att vänta så länge som möjligt. Det gick hyffsat med första barnet. Men när hon var 2½ och vi arrangerade grillning med de andra barnfamiljerna och de plockade fram chips och godis så var det kört. Så från och med då blev det lördagsgodis.
    Med tvåan var det riktigt tufft och nu när hon är 1½ får hon en egen lördagspåse.
    Men det är det enda de äter i godis/chips väg. Lite lördagsgodis till disneydags. Kakor och bullar äter vi inte heller annat än till kalas...

Svar på tråden När fick ditt barn äta godis?