• Bonanza

Hur skulle du uttala namnet Julie?

Jag tycker att det är fascinerande med namn, och med uttal. Och så tycker jag att namnet Julie är fint, men hur katten skulle folk uttala det? Jag och min man skulle inte ens uttala det på samma sätt, hur skulle det då bli med alla andra?

Alltså har jag antagligen släppt namnet Julie, men nu har nyfikenheten väckts: hur skulle DU uttala det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur skulle du uttala namnet Julie?
  • ebben

4e o 5e alternativet säjer jag lika.
    Juli som i månaden o "julia utana" blir ju samma?eller?

• ebben

aha-NU såg jag ......missade "e et"!

• Tesie

Jag skulle säga JULI, som månaden JULI

• memlan

Med engelskt uttal, engelskt "j", fick min röst.
    Men se'n kom jag på att min mammas kusin heter Juli(e) och hennes namn uttalar vi som månaden.
    Klurig fråga...

• presens konjunktiv

Enda gången har jag hört det är i Strindbergsammanhang, så "fröken Julie" definitivt. I andra hand förmodligen som i alternativ # 5 - JuliE, med betoning på u.

• lurksmulan

Min kusins dotter heter Julie, det uttalar de som månaden, så för mig känns det mest naturligt.

Mamma till Laban 050131 och Polly bf 070805
  • snöflingan1

Tycker Julie är ett jättefint namn, min svägerskas dotter heter det. Och i början var alla lite konfunderade hur det skulle uttalas, men det gick fort för alla att lära sig. Hennes namn uttalas JULI.

Släpp inte namnet ännu.

En liten Knott i magen, v.37
  • presens konjunktiv

Förresten: Jag tycker att det är ett jättefint namn, och bara ni två kan komma överens, så kommer alla andra att lära sig uttalet.

• amasonas

Alternativ 2 Som i "fröken Julie"...det eller alternativ 1 kan inte riktigt bestäma mig, men lade min röst på alt.2!

Jamie030405 Anton060524
  • xal

I min familj har det funnits tre varianter.

Engelskt: "djuli"
    Franskt: "schålii"
    Danskt: "djoli-e"

Jag har alltså svårt att välja, men är å andra sidan flexibel och kan lätt skilja på de tre.

Svar på tråden Hur skulle du uttala namnet Julie?