• Andreas tjej

Kladdiga ögon?

Vår lilla kille har fått jättemycket kladd i ögonen, så mycket att han efter att ha sovit knappt kan öppna ögonen.
    Kladdet är gulvitt, på gränsen till lite grönt.
    Har han en ögoninfektion eller är det normalt på små barn (10 dagar gammal)
    Har baddat med ljummet vatten för att ta bort det värsta men vad kan man göra för att det ska försvinna?

• Svar på tråden Kladdiga ögon?
  • Maroschka

Jakob fick så ganska direkt efter vi kom hem från BB då var han ca 10 dagar Först blev ena ögat helt gult o kladdig och när det gick över blev det på andra. Sen kom det inet mer. BVC sa att det var normalt.
    Jag badade också bara med vatten.

• Boväng

ögonfluss...det är vanligt, det enda som man behöver göra är att baddat med ljummet vatten precis som du gjort...det går över på några dagar:)

• skoggie

OCH så måste man vara observant på om det inte försvinner, för det kan vara en ögoninfektion. Min son hade två infektioner som nyfödd.. de får det av sina egna hudbakterier oftast. Det går över på en gång efter behandling.. Be din BVC-sköterska titta på ögat så kan hon bedöma om du bör åka till doktorn eller inte.. när de är så här små brukar de i uppsala hänsvisas direkt till barnakuten istället för till vårdcentralen.

• skoggie

obs.. massera lätt tårkanalerna före varje amning/matning..

• bigmacoco

Låter som en ögoninfektion. Fortsätt badda med ljummet (helst kokt) vatten, och var noga m hygienen - smittar väldigt lätt!! De första symptomen är att det kliar i ögonen, sen kommer varet.

Går det inte över får du uppsöka läkare och få ögonsalva. Var uppmärksam, blir det värre kan man behöva antibiotikasalva.

• Andreas tjej

Skoggie:

Hur masserar man tårkanalerna?

• 82Jenny

Min dotter hade trånga tårkanaler i ca 7 månader, o jag masserade i ögonvrån med mitt lillfinger lite nätt, Lycka till

• Kringlan L

Båda mina döttrar hade kladdiga ögon i ca 6 månader, till mig sa de att det skulle gå över av sig självt men min väninna fick antibiotika till sin lilla - så det beror nog på vem man hamnar hos.

Det jag fick lära mig är viktigast är att torka utifrån och in..

Hur som helst så är det ju väldigt vanligt, bara att torka på.. =)

• xandra84

torka från näsan ut mot ögat..vår dotter hade det väldigt länge efter hon va nyfödd men bvc sa att de ogärna ville ge ögonsalva..men de gick bort...

Bonnie-Lee mammas underbara sötnos 060714
  • Isa74

Låter som trånga tårkanaler. Det har min dotter också. Försvinner med tiden. Blir det jobbigt badda med ljummet vatten/koksalt var tredje timme sa min BVC.

Svar på tråden Kladdiga ögon?