• Anonym (Deppot)

Biverkningar av hormonspiral?

Jag satte in en hormonspiral för ca 6 månader sedan. Och jag har blödit oregelbundet sen dess, finnar i hela ansiktet, har aldrig någonsin haft problem med finnar förut. Det värsta av allt är att jag är helatiden på dåligt humör, känner mig så fruktansvärt nedstämd. Och jag är en glad preson, känner mig helt tom och deppig helt utan anledning. Jag är fruktansvärt känslig mot hormoner, käkade p-piller i 3 månader för ca 3 år sedan och jag va så nedstämd då med, grät utan anledning på kvällarna osv. Sen så slutade jag med p-pillrena och vart som en ny människa, jag va glad igen. Och jag börjar misstänka att hormonspiralen spökar nu med med mitt humör. Jag är inte trött eller nå, tänkte mest om jag har lågt hb pga blödningarna, men det tror jag inte.

Så jag funderar på att ta ut den och sätta in en kopparspiral. Men jag har hört att man blöder ganska mycket av den när man har mens. Men hellre det som jag mår just nu. Lider av fruktansvärd mensverk också, påminner om värkar när man föder barn. Usch fan va dåligt jag mår då, svettas, och frossa och värk... Ibland är jag bara så jävla less på att va kvinna...

Nån mer som är eller har vart i samma situvation?

• Svar på tråden Biverkningar av hormonspiral?
  • JoWiAn

Usch då... Jag har oxå hormonspiral. Kankse därför jag fått massor v finnar. Jag har aldrig haft det innan. Men jag har haft den i 1,5 år nu.

Prata med din barnmorska om hur du känner dig.

• Anonym

Jag tog ut min hormonspiral för en dryg månad sedan pga att jag gick upp i vikt, fick finnar, ständig mensvärk. Mår mycket bättre nu. Äter p-piller som är ok. Vanlig spirla var inte aktuellt för mig just pga att jag blöder mycket redan innan, men vanlig spiral så blödde jag 2 av fyra veckor, inte kul.

• Anonym (Deppot)

Världelöst. Jag ringde barnmorskan idag men hon skulle inte komma tillbaka förns om en vecka. Ingen som har humörsvängningar då?

• skruttis11

har åsså haft hormonspiralö å jag upplevde allt utom mensvärken fick plocka ut hormonspriralen pg av att den satt på snedden

nu har jag koppar spriral å  jag har ALLDRIg hat sån mensvärk som sen jag satte in den
     mensen min har börjat krånga av den vissa månadrer kommer mensen på dag 40 i stället för 28 som jag alltid har haft  så nu ska skiten ut

mamma till evelina & kevin gullungar:D
  • Anonym (Deppot)
    Koviktare

Jag kopplade inte p-pillrena heller till deppigheten, men när jag sluta äta dom så vart jag glad igen. Har hört flera som lever i "dimma" när dom käkar hormoner. Fan inte bra att hålla på att expremenetra för mycket med hormoner om man är känslig. Graviditeten va inte att tala om alltså, ett mörker i 9 mån, fan va dåligt jag mådde. När jag fick min bäbis så va det som natt och dag, kan inte fatta att jag känner mig så mycket bättre minns jag att jag sa helatiden, inte bara lyckan över bäbisen utan liksom mentalt.

Skruttis11

Låter som om kopparspiralen är skit då. För jag blöder jättemycket när jag har "normal" mens, plus sån sjuhelvetes mensvärk, kunde varken gå till jobb eller skola på 3 dagar då det va som värst. Enda som hjälpta mot mensverken va Treokomp, och det är ju inte bra att ta för mycket...Men vad ska man göra liksom?
  • virre80

jag har hormonspiral, och är inte supernöjd med den, har kraftiga humörsvägningar och sexlusten är nästan borta, inga finnar men envisa kilon som vägrar försvinna :( och nedstämd... Har haft den snart 1 år, i höst åker den ut garanterat, om inte tidigare,

• Anonym (Deppot)
    Virre80

Det är ju exakt så jag har... Det tar flera timmar innan mitt humör blir bra, jag försöker med allt. Va utomhus och promenera, jag äter mycket frukt, äter ordentligt osv...Men det är som om det är en hormonrubbning, och jag hatar det. Min kille är less på mina humörsvängningar... JAG med i synnerhet...Min åker ut nästa vecka.
Svar på tråden Biverkningar av hormonspiral?