• kanskesnart

cheesecake recept!

Hjälp! Tänkte göra några cheesecake (alltså de frusna som är lite som glasstårta) till påsk, men har tappat bort receptet! Någon som kan hjälpa mig??

• Svar på tråden cheesecake recept!
  • agda06

Vänta två sekunder så ska jag ge dig VÄÄÄRLDENS godaste recept!

• agda06

ELLER PHILADELPHIATÅRTA
    som den oxå heter.....

8-12 stora bitar.

3 ägg
    3 dl grädde
    2 dl socker
    2 tsk vaniljsocker
    100 g philadelphiaost (det är en halv ask)
    krossade degestivekex ca 4 st över och 4 st under.

Krossa kexen i en mortel och strö i botten på en form med löstagbar kant.
    Knäck äggen och skilj gulor från vitor. Vispa ihop gulorna, socker, vaniljsocker och ost.
    Vispa vitorna till hårt skum.
    Vispa grädden hårt.

Rör ihop grädden med äggost smeten och vänd sist ner vitorna, blanda väl !
    Häll det i formen och strö över resten av kexen, täck med folie, ställ den i frysen ca 12 timmar.

ta fram den ca 15-20 min innan servering.

Lycka till

• kanskesnart

Tack!! Det var precis det receptet jag leta efter!!

• Lantani

agda06: Det receptet brukar vi också göra när vi gör cheesecake och det är mumsfilibabba

• raspberryrevolution

Denna ska inte frysas, men det är den godaste cheesecake jag någonsin ätit!

10 digestive kex
    100 g smält smör
    2 pkt (a? 200g) Philadelphiaost ( ej lätt variant)
    3 ägg
    1 ½ dl socker
    4 dl Creme Fraich (ej lätt variant)
    1 msk vaniljsocker
    1 dl siktat florsocker

Smula sönder kexen och blanda med smält smör, lägg ut smulorna i en sockerkaksform (24 cm) med löstagbar botten. Platta till lite med handen så att blandningen bildar en tunn botten. Grädda 5-10 i 200g. Låt svalna.
    Mosa Philadelphiaosten omsorgsfullt med en gaffel, blanda i socker och äggen. Vispa till en röra, fördela den över kexbottnen och grädda i ugnen i 180 grader i ca 35 min el till kakan ?lyfter? lite längs kanterna och mitt i, låt svalna en stund. Blanda crème fraich och vaniljsocker och florsocker, bred den på kakan och gärdda i 180 grader i 6-7 min så att ytan stelnar något. Låt kakan kallna?

Serveras gärna med 6-7 urgröpta passionsfrukter eller med färska el tinade hallon!!!

• raspberryrevolution

ett annat tips, som är snabbt, enkelt å gott är att krossa digestive kex i form, hälla över vaniljvisp och daimkulor och in i frysen...

• kanskesnart

rasberryrevolution: Tackar även för de recepten! Låter supergott ju. Måste testa alla nån dag

• raspberryrevolution

Man kan aldrig få för mkt av det goda :)

• Kinne79

raspberryrevolutions recept är supergott.

• Natalejjis
    Nu har jag gjort en cheesecake enligt agda06s beskrivning! :) Gjorde den igår och skall ha den till efter påskmiddagen! Vi får hoppas att den blev god! ;) (återkommer)

Glad Påsk på er!
    ♥~Nat ~♥~~
  • agda06

Du måste skriva och berätta hur den smakade. Ta ut den i GOD tid innan servering, så blir det kanon!!

• Natalejjis

Agda06> Smakade kanon! :) FAst jag hade nog gärna haft liiite mer Philadelphiaost i. Men annars var den toppen! Sååå god.. Och säkert JÄTTEnyttig! ;)
    TAck!

♥~Nat ~♥~~
  • abnocto

Vi har dubbelt så mycket Philadelphiaost i, det blir bättre.

Svar på tråden cheesecake recept!