• marna

Hjälp med tips för aktiviteter för äldre

Hejsan, jag undrar om nån har bra ideér på vad man kan ha som aktivitet för äldre.

Jag arbetar på ett rehabiliteringscenter för äldre och varje dag har vi 1 timmes aktivitet... typ, boule, gymnastik, bingo, frågesporter m.m.

Men för oss personal blir det tråkigt i längden att köra samma samma hela tiden varje vcka så jag undrar om nån med bättre fantasi kan hjälpa mig.

Alla tips mottages mycket tacksamt Glad
  • Svar på tråden Hjälp med tips för aktiviteter för äldre
  • Honeymother

Jag jobbar inte själv på ett äldreboende, men väl inom hemtjänsten och jag har ofta pratat med brukana om vad de gillar att göra när de kommer till sina "aktivitetscentra". En återkommande sak som jag ofta får höra är att de tycker det är oerhört trevligt med allsång och musik. Finns det ingen hos er, personal eller äldre som spelar gitarr, piano osv. Sånghäften går ju alltid att knåpa ihop. Många kvinnor tycker också om att pyssla och skapa, sy och sticka osv. Vissa män också naturligtvis.
    Att baka tillsammans kan ju också vara kul, nån kaka till kaffet eller liknande.

Allt beror ju naturligtvis på hur pass friska, sjuka, pigga eller dåliga de äldre är. Jag tycker ni ska gå ut med en fråga till DEM och höra om de har något förslag på aktivitet. Då får ni ju gensvar direkt och det blir stimulerande.

Lycka till!!!

• marna
    Det var en bra tanke att fråga patienterna, synd är ju att det är en rackarns ruljans på patienter så det kanske inte hinns med att göra en aktivitet som en patient har önskat innan denne åker hem.

Vi har inget utrymme för bak och dylikt...en gång per år bakar vi tunnbröd men det är bökigt som bara den.

Damerna som syr eller virkar gör det på kvällarna framför tvn
Svar på tråden Hjälp med tips för aktiviteter för äldre