• Lantani

Nyttig sås till kyckling och hasselbackspotatis?

Hade tänkt göra kyckling i ugen med Hasselbackspotatis ikväll, men vi kan inte komma på någon nyttig sås. Hade tänkt ha cream freish med soltorkad tomat och feta (färdig blandning), men vill även ha något mer till. Sedan en god sallad med tomat, isbergssallad, tomat, champinjoner och lök.

Så tips på några bra och nyttig sås önskas.

• Svar på tråden Nyttig sås till kyckling och hasselbackspotatis?
  • gullican

Nyttigare sås än såhär kan du knappast få:

Fräs lök, paprika  och champinjoner i lite olja, häll i en pkt passerade tomater krydda med salt, peppar och pressad vitlök efter smak, gärna lite sweet chilisås eller liknande också.

Nästan helt fettfri såsGlad

• raspberryrevolution

en liten burk Lätt cremefraich, en knorrs köttbuljongstärning, och en pressad vitlöksklyfta (eller mer om man gillar vitlök) värm upp så att buljongtärningen smälter.... klart, kan serveras kall eller varm...

• raspberryrevolution

ibland "chipsdipperna" finns även en beanaissås (hur stavs det?) som man blandar med cremefraich eller gräddfil, och som serveras kall som är himlagod!

• annca

Tzatziki på lättyoghurt!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Aros

Basilikasås är kanongott till kyckling. Ta en halv kruka basilika, turkisk yoghurt (eller lättyoghurt), 1 vitlöksklyfta, svartpeppar och några droppar vitvinsvinäger.  Kör med stavmixer - klart!

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • Lantani

hmm jag tror det får bli lätt creamfreish och vitlök med boljong. ska handla nu

• Lantani

Jag gjorde följande sås:
    5 dl lätt cream fresh
    1 grönsaks/kött boljong
    lite vatten
    2 vitlöksklyftor

Gjorde såhär:
    Blanad lite vatten i en kastrull tillsammans med boljongen och värm tills boljongen löst upp sig.
    Stäng av plattan och blanda ner resten.
    Om man vill kan man ju ha den varm eller kall, jag hade den lite halv ljummen. Mycket gott!

Tack för tipset raspberryrevolution!

Svar på tråden Nyttig sås till kyckling och hasselbackspotatis?