• Fr1dlyst

Barnhem i Polen

Jag och en vän bestämde oss förra året för att åka ner till ett barnhem i Polen för att skänka kläder, hygenarticklar, skor och annat som de kan tänkas att behöva. Vi fick kontakt med en kvinna där som jobbade på ett barnhem. Vi har hållt på att samla in grejer och pengar i ett helt år, så hade hela bilen full när vi kom dit.
    Jag vet inte vad jag hade väntat mig, men barnhemmet låg i en rivningsklar tegelbyggnad. Golvet var borta på flera ställen, handtagen var uppbrutna, det var kallt och dragit överallt.. Det fanns massor av barn i alla åldrar! De tyckte det var spännande när vi kom dit. Jag fick kontakt med en liten otroligt söt flicka på fem år som skulle få åka hem över påsk. Hennes pappa hade utsatt henne för sexuella övergrepp men han fick ändå ta med henne hem. Hon hade även en bror och en syster på samma barnhem, men dem ville pappan inte kännas vid. Speciellt systern, eftersom hon var lite efter. På gatan utanför spang råttor. Barnen togs om hand av så kallade lärare, de gav dem undervisning och såg till att de skötte hygienen och tvättade deras kläder. det fanns lärare som inte brydde sig, det spang små flickor med nedbajsade byxor och flottigt hår.
    Jag tänkte på vad man har lärt sig om vad barn behöver under sin uppväxt. Värme, kärlek, trygghet. Det kändes inte som om de fick något av det på barnhemmet. Och risken är väldigt liten att någon av barnen blir adopterade på grund av sin ålder.
    Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Det gör mig så fruktansvärt ont att jag inte kan göra något.

Jag vill bara dela med mig av mina upplevelser från Gdansk i Polen. hjälp behövs verkligen!
    Jag har verkligen fått något att grubbla över. Länge.

• Svar på tråden Barnhem i Polen
  • mammiz77

Ja så mycket elände det finns runtom i världen,man kan ju inte tro att det är sant det du skriver,man blir ju aldeles tårögd.på så nära håll oxå.Vilken hemsk uppväxt.Man lever ju i sin bubbla här hemma.Verkligen jättebra gjort av er att åka ner.

• Sweden

Jag har ocksa varit och halsat pa i ett barnhem i Polen, riktigt hemskt var det. Har aldrig sett nagon bli sa glad over en flaska schampo... Far en att uppskatta vad man har helt klart.

• olpansfamilj

vad hemskt!!! Oj, fcik ont i hjärtat nu! Varför ska det vara så svårt att adoptera...=(

• Tintomara

Det är fruktansvärt att barn ska behöva fara så illa. Man skulle vilja hjälpa vartenda ett av dem om man bara hade möjlighet.

Men, vad kan man egentligen göra för att förbättra deras situationer? Den typen av hjälp som ni gav dem är verkligen berömvärd och ni kan vara säkra på att det var till god hjälp för dem. Men sen, när allt det man samlat in tagit slut igen. Vad kan man i längden göra för att deras situation ska bli bättre?

Jag har inte erfarenhet av barnhem på det sättet som du har TS, men min korta resa till Indien som jag gjorde för två år sen gav mig också mycket att tänka på. Många, många både barn och vuxna som far så illa och som verkligen inte har någonting alls. Varken mat eller kläder. Jag kände mig maktlös och jag kan känna att jag så gärna skulle vilja göra något som gjorde skillnad för dem, som kunde ge dem ett bättre liv inte bara för stunden utan även framöver. Vad kan man göra?

Livet är bara den ena jävla saken efter den andra - Elbert Hubbard
  • mammiz77

Kan vi inte göra något tillsammans,jag vill gärna oxå hjälpa,men hur?

• Julia01

Hej, jag och två tjejkompisar gör ett projektarbete i skolan, om just detta.
    och vi undrar om vi skulle kunna få din msn eller e-mail för att göra en intervju. Vilket vi skulle bli jätte tacksamma över. MVH julia :)

• Marlean

Jag hoppas ni alla vill vara med att hjälpa till genom att skicka ett matpaket till jul via Hoppets stjärna till en behövande familj, pensionär eller barnhem i Lettland, Rumänien eller Vitryssland. Just nu hjälper de *så vitt jag vet* inte Polen men behövande människor finns ju överallt. www.starofhope.org Läs mer där om hur du packar ett matpaket, tråd här på FL för alla oss som kommer göra det kommer komma upp snart. Vi brukar bli ett gäng. =)

• Korpralen

Emiz, ni förtjänar ett tack att ni visar hur lågnt ni går för att hjälpa andra!

Det finns mycket svåra situationer runt om, även i Sverige. Det som är bra är ju att gränser suddas bort och internet som teknologi drar folk närmare in på  varandra. Även då det barnhemmet är svårt att nå, så kan du genom internet ordna hjälp åt dom. Du har ju redan försökt uppmärksamma oss andra med detta inlägget.

Tack!

• Smyhrman

Blir helt tagen av det som du berättar om! Jag och mina 3 klasskompisar jobbar mycket nu med att söka information inför vårat projekt arbete, vi har tänkt att åka till just Polen och besöka en skola/ett barnhem och skänka olika material och en massa annat! Jag skulle vara jätte tacksam om du kunde kontakta mig på sofiamyhrman1@hotmail.com för mera information om hur ni tog er dit och lite annat som skulle kunna hjälpa oss, tack på förhand:)

• alvisen

PM:a jättegärna mig, jag vill också åka dit med grejer!!!

Let them have their world - we'll create our own.
  • Hillewie

Vad hette barnhemmet som ni besökte? Vore jätte bra om jag kunde få veta det snarast möjligt

Svar på tråden Barnhem i Polen