• jessica sol

Med eller utan badkläder

Vi har i dagarna skaffat ett bubbelbad för 2 personer. Sonen som är 11 år tycker att det är jättekul och vill att jag ska bada med honom, vilket jag har lovat honom.

Men nu slog det mig, är det opassande att bada naken med honom ?
    Han sliter bara av sig kläderna mitt framför ögonen på mig och är inte vara det minsta blyg.
    Men jag blir osäker på om jag borde ha badkläder eller inte.
    Har ni ni andra mammor något råd, hur hade ni gjort ?

• Svar på tråden Med eller utan badkläder
  • minatre

Det beror ju på erat förhållande. Är nakenhet ngt naturligt för er så är det ju inget konstigt om du är naken...

• miiillan

hmm.. håller med minatre

• Dorian Ertymexx

Om han sliter av sig kläderna utan omtanke, är det OK för honom. Varför skulle det i så fall vara opassande???

• Sannive

Bada på du utan kläder, barnet kommer att själv sätta gränsen.

Den dag han tycker att det är genant med nakenhet kommer han att dra på sig sina badbyxor. Det kommer att vara ett säkert tecken att han nog önskar att du gör det samma.

Nakenhet är inte fel, anser jag, oavsett ålder.. men så är jag uppväxt på skärgårds ö under somrarna där alla badade utan kläder oavsett ålder och kön. Jag har då inte tagit skada utav det, och jag har aldrig upplevt det som konstigt, äckligt eller märkligt. Vare sig som barn, eller nu som vuxen.

• jessica sol

Minatre
    Jag har inte badat med honom tidigare. Men jag tycker nog att nakenhet har varit ganska naturligt för oss. Vi har bara ett badrum, så det är inte ovanligt att det är kö till duschen tex.
    Jag har inte känt det som nåt konstigt om han är i badrummet när jag är naken.
    Hur öppen brukar du vara hemma mot dina barn med nakenhet ?

• Anonym

nakenhet är väl vad man gör det till...Gör inte för stor grej av det helt enkelt. Är din son ok med att vara naken i badet, så tycker han att det är naturligt. Håller med Sannive om att han signalerar själv, den dagen han vill vara påklädd.

• Anonym (miss ellie)

Jag tycker nog att det är dags att ha badkläder när pojken är såpass stor. Tycker att det borde kännas konstigt att vara naken tillsammans med honom. Han är ju snart på väg in i puberteten.

• enny signatur

jag har bastat med min papa hela mitt liv. visst skulle jag kunna ha badkläder, men varför? haraldrig sett någon vits med det och då är nakenhet inte så jätte natuligt hos oss, men inte heller tabu.
    om jag skulle basta med min pappa nu? inte skulle jag ha bikini på mig, jag har inga problem med nakenhet speciellt inte inför min egna famnilj.

har duu problem med det? ha badkläder på dig.
    har han problem med det? dessama
    nu verkar inte detvara falet sdå varför bry sig?

• minatre

Har inte varit inne så mycket på ett tag
    Vi bryr oss inte, låser aldrig badrumsdörren så de ser både mig och sin pappa nakna. De bryr sig inte heller själva. Äldsta brukar jag faktiskt inte bada med längre då han hellre duschar själv...men de andra två badar med mig emellanåt. De är dock yngre än din son alla tre. Äldsta fyller ju 7år snart och som sagt jag skyler mig inte...och han verkar inte heller bry sig. Möjligen kan de säga ngt typ "mamma är nakenfis, hahaha".
    Vi har ett rätt naturligt förhållande till nakenhet och ser ingen anledning att göra det till ngt onaturligt

• minatre

Anonym (miss ellie)
    Varför skulle det behöva vara ngt konstigt bara för att han är i puberteten snart? Om man inte gör det till ngt konstigt så tycker inte barnen att det är ngt konstigt heller. Tvärt om får de en naturligare bild av människroppen! Jag skulle inte skyla mig för min mamma eller syster så varför skyla sig för sin pappa, bror...eller som i ts fall tvärt om?? Har sett min morfar naken många gånger tex då han alltid "bara bytte om" utan tanke på att det skulle vara ngt konstigt till badkläder på stranden tex. Inte var det ngt man reagerade på...
    Gör man nakenhet till ngt onaturligt så blir det såklart konstigt men annars känns det inte konstigt!
    Och barnen får en bättre relation till sin egen kropp iom att den nakna kroppen inte tabu beläggs

Svar på tråden Med eller utan badkläder