Olivolja i Bröd??
Hej!!
Tänkte va duktig och baka bröd inför helgen!!
Har ett recept på ett gott bröd men man ska ha MATOLJA i degen..
Jag har bara OLIVOLJA hemma, går det lika bra?
Tack på förhand!!
Hej!!
Tänkte va duktig och baka bröd inför helgen!!
Har ett recept på ett gott bröd men man ska ha MATOLJA i degen..
Jag har bara OLIVOLJA hemma, går det lika bra?
Tack på förhand!!
Klart! Godare smak på den också ju!
Anna Conda - Ahh..
super duper..Här ska det bakas!!
Tack tack!!
/Kim
Liten föld fråga från ohusliga mig
Recepet jag har e igentligen på 3 små bröd då ska dom stå 20-40 min i 180 grader!!
Om jag vill göra ett stort ska jag sänka gradantalet och låta det stå längre eller bara sätta dett lägre i ugnen och låta stå längre!!
Tack igen
puff
Puffilipuff puff
bara funderar lite, 3 små bröd på den temeraturen och den tiden låter inte som så små bröd. Låter som om de blir vanliga stora brödslängder när de är färdiga. Att då bara göra ETT stort bröd låter lite galet i mina öron.
Eller missförstår jag dig helt nu?
Nja jag vet inte..har fått receptet från förskolan där jag jobbar..
Enligt hon i köket ska receptet bli 3 små bröd
bröd ca 180 grader i 30-40 min
Bullar ca 225 grader i 10 min
Men hon har kanske skrivit fel...
Eftersom det är till barnen så är det ju väldigt små bröd
Oxå därför jag ville göra ett större så man slipper äta 15 mackor för att bli mätt
Det jag brukar göra är på 5-7 dl mjölk och runt 1 kg mjöl. Då bakar jag ut så jag har tre avlånga korvar. De får jäsa ca 1 timma innan de åker in i ugnen på 200 grader, inte längst ner, men nästan. Efter ca 15 minuter brukar jag sänka till ca 125 grader och låter de stå inne i 15 minuter till.
Så frågan egentligen är väl hur mycket deg du har (vätska/mjöl)? Ser det galet mycket ut när du gör dem så gör dem lite mindre, eller större om du tycker det. Sen är det egentligen bara att kika i ugnen, börjar de bli brända så sänk värmen och om möjligt flytta ner, får de ingen färg; gör tvärt om.
5 dl vätska och 1,2 l mjöl har jag + ½ dl olja
Tack för tipsen jag får som sagt testa mig fram
Det låter inte som om det blir så små bröd av det. Jag hade absolut gjort 3 bröd. Men som sagt, gå på känslan och tänk på att de ska jäsa till sin dubbla storlek, vilket kan ta sin timma om det vill sig så.
Lycka till!