• Mathea

Hur mkt är *normalt* att kräkas för en bebis?

Min lilla bebis kräks ganska mycket tycker jag, åtminstone efter 2 mål av tre. Det kan komma antingen ur näsan eller ur munnen, antingen direkt vid rapningen, eller upp till 2 timmar efter måltiden. Ofta blir det en 2-3 kräkningar efter en måltid. Hur vet man vad som är normalt och inte när det gäller kräkningar? Är det normalt att precis ALLA bodies/tröjor luktar spy efter några timmar? Det blir ju även en del kräkningar på natten vilket jag tycker är lite otäckt för ofta sover man ju och hör inte att den lille kräks. Kräks era små mycket? Finns det beisar som aldrig kräks? Vad är normalt??

• Svar på tråden Hur mkt är *normalt* att kräkas för en bebis?
  • pl77

Min son på 2 månader har bara kräkts 1 gång efter maten. I början var han svår att rapa så att det var nog därför...Nu rapar han jämt och spyr aldrig.

Vet inte vad som är normalt, men det är ju känt att spädbarn kräks ;)

• proppen

JAg skulle nog ringa och kolla med bm för att vara säker...låter lite väl mycket plus att det som du säger oroar dig på nätterna då du sover,lite läskigt!!
    Kramar Fia

• Malin mamman

Nu har vi nästan glömt det men när hon var liten så visst hade både hon, jag och hennes pappa konstant spy på oss + fläckar på golvet och i soffan... Men hon kräktes aldrig på nätterna, det låter ju lite läskigt och värt att kolla upp det. Annars är det väldigt normalt för en del bebisar att kräkas efter varje gång de ätit och även långa stunder efteråt. Ingen fara - bara lite trist! Hon slutade kräkas runt sex månader när hon började alltmer med vanlig mat.

• Ambrosia

Finns inget som är normalt! Alla barn är olika...Barn har inte samma spärr i magen som vi vuxna.Det som kommer upp är det överflödiga som inte kan få plats...och det är ju iof bra..annars skulle det nog bli en massa magknip och gråt.Men är du orolig så prata med BVC.

• ceci lia

Ja, Alma kräks mycket. Ofta men inga större mängder åt gången. Man får byta kläder på henne hela tiden. Hon kräks något efter varje måltid. Enligt vår BVC är det för att deras magmun inte är utvecklad. Kräks de stora mängder kan det vara att de ätit för mycket. Går de upp i vikt som de ska är det ingen fara. Om de däremot kräks som en fontän som sprutar långt kan det vara något fel som måste åtgärdas med operation. På BB sa de att om barnen kräks mycket när de sover kan man lägga dem på sidan.

• Puppan

Vi kallade vår dotter för kräkan i början för hon kräktes och kräktes i tid och otid, folk var tvugna att ringa innan de kom hem till oss bara för att det inte var någon mening med att sätta på sig kläder. Om barnet går upp som det ska är det inte något man behöver oroa sig för, på natten, om bebisen inte sover i ert rum kan man sätta på en babywatcher..

Svar på tråden Hur mkt är *normalt* att kräkas för en bebis?