• stina72

Göra egen gröt till 8-månaders?

Kan jag göra egen gröt till min grabb på snart 8 månader?
    Det jag menar är om det är lika bra näringsmässigt eftersom den ej är berikat som "köpe-gröt" är.

• Svar på tråden Göra egen gröt till 8-månaders?
  • JoiPoi

Jag pratade med bvc ang egen gröt,o hon sa från 8 månader kan man ge egen gröt,hon sa inget om at tillsätta näring.
    Annars kan man ge hirs tror jag det var,fick tips här på fl!

• Stora

Du kan göra egen gröt men den blir inte lika järnrik. Jag vet att vissa järnberikar med tex "blodbröd" och annat jag har aldrig prövat....Jag tror det är främst järnet man missar då man lagar egen gröt.
    Men du kan göra egen tex havregrynsgröt och servera med mosad frukt. om man vill kan man mixa grynen lite. jag tycker det räcker att smula dem med handen. Äter din kille gröt flera ggr/dag (eller välling) så kan du lungt låta ett mål vara hemmalagad gröt.

• stina72

Ok
    Vad är Hirs?

Tycker det börjar bli så himla dyrt med all köp-mat till grabben

• stina72

Han äter bara ett mål gröt om dagen och två vällingmål

• Lilla Kimi

Anledningen till varför "köpegröten" är järnberikad är för att de tillsatt kalcium och kalcium hämmar järnupptaget. Järnhalten i köpegröten är samma som vanlig hemlagad gröt. Men eftersom barn behöver extra järn så gör det inget om man tillsätter lite extra själv. Vet att det finns något som heter paltbröd som man kan ha i gröten. Annars är torkade aprikoser väldigt järnrika och bra att lägga i!

• mumlan1

Felicia är 7 månader och gillar absolut inte barngröterna. Istället kokar vi havregrynsgröt, mannagrynsgröt och risgrynsgröt till henne.

• Emelie82

Jag gör egen risgröt, majsgröt, maizenagröt, havregryngröt, hirsgröt och rågbrödsgröt till min 8 månaders. Har gjort det sedan han började äta gröt - blandade bara i ersättning när han var liten så han fick i sig alla vitaminer/järn osv. Här i danmark är det mycket vanligare att man gör gröten själv.

Jag gör den på 1 dl sötmjölk (den fetaste) + 1 dl vatten, 2,5 tsk mjöl/gryn - koka och lägg i en smörklick när den är klar. Angående järnet så äter min pojke rätt mycket aprikospure, blodkorv och leverpastej så det är vist ingen fara..

Svar på tråden Göra egen gröt till 8-månaders?