erfarenheter av omskärelse i vuxen ålder
Sambon kanske måste ta bort sin förhud. Någon som har erfarenheter av att göra det? Hur har det fungerat efteråt?
Sambon kanske måste ta bort sin förhud. Någon som har erfarenheter av att göra det? Hur har det fungerat efteråt?
Någon?
det är väl som vanligt.. lite mindre att dra i bara
smärta?
Komplikationer?
funktion?
måste väll finnas någon som har erfarenhet?
För flera år sedan var jag ihop med en kille som hade för trång förhud, så han opererade bort den. Det gick bra, men jag minns att han hade ganska ont rätt länge, mer än en vecka i alla fall. Första gången vi prövade att ha sex gick dessutom såret upp och det blödde MASSOR. Inte helt ovanligt, så det var synd att han inte var beredd på det, för jag trodde faktiskt han skulle svimma på kuppen.
Det de sa till honom är att omskärelsen kan ha psykologiska effekter på potensen, i vart fall tillfälligt. Om det nu är smärträdsla eller ngn "stympningskänsla" eller vad det var fick vi inte klarhet i och vi upplevde heller inga sådana problem, men jag minns att de nämnde det i alla fall.
Han hade ett rätt tydligt ärr efteråt också, inte för att vi brydde oss om det, men ja, nu har jag nog skrivit allt jag kommer ihåg !
min man har trång förhud och vill ta bort den...men blir nonchalerad av läkarna... vad har ni för orsak som fått en op?
Anonym (fått nej): Nämen ! Vad konstigt, stackars din man! Det är ju inte helt lätt att strida i sådana känsliga frågor!
Nu var ju detta flera år sedan som sagt, men som jag minns det fick min dåvarande en remiss från husläkare eller vad som nu fanns på den tiden (tidigt 90-tal) och jag minns inte att det var besvärligt.
Hoppas det kommer fler svar med lite mer och nyare förstahandsinfo!
(pojkvän):
man skulle vilja gå in och slå näven i bordet hos läkaren...men maken är ju vuxen så han får sköta det själv. tycker så synd om honom bara som får ha ont av'et...
tack för svaren! Problemen för våran del är att han inte kan få utlösning, har dock inte fått träffa urolog än.
(fått nej): Förstår precis vad du menar ! Det påverkar ju hela familjen, smärta vid sex är ju otroligt påfrestande, oavsett vilken part som har ont, och annat kan ju också påverkas av den trånga förhuden.
Hej på er,
Jag blev omskuren för 8 dagar sedan, vid 35 års ålder. Dessutom gjordes en förlängning av frenelum, den lilla strängen under ollonet, och ett ihopväxt ärr öppnades upp.
Kan säga att första dagen, när bedövnigen släppte, inte var någon höjdare. Svimmade vid köksbordet, t.ex. Inte direkt av smärtan tror jag, även om det gjorde rätt ont, utan kanske av att kroppen blev lite chockad. Vet inte riktigt.
Gick runt naken, på läkarens uppmaning förvisso men det var en helt onödig uppmaning. Inte en chans att jag hade tryckt ner kompisen i en kalsong i det tillståndet. Blödde inte speciellt mycket, men det kom sårvätska sakta men säkert hela tiden de första dagarna, blandat med lite blod.
Dock tror jag att om man bara gör omskärelse, och inget mer, är det inte lika illa. Det känns som att den mesta smärtan kommer från de andra ingreppen, och 8 dagar senare är det ärret från omskärelsen väldigt fint ihopläkt. Ska ta stygnen på måndag. Egentligen ska det göras efter 10 dagar men jag är bortrest då.
Jag kan ju återkomma med en rapport lite senare, när jag vet hur det funkar med sex å så. Det är ju gubevars kvinnor som ställer frågorna här...
Kan dock säga att än så länge var det mer plågsamt än jag hade räknat med. Fruktansvärt jobbigt t.ex. att försöka undvika erektion. Vaknar varannan timme på nätterna med att det värker som fan i ballen, erektion alltså, och på dagarna gör jag allt för att inte tänka på sex. Frun har fått totalförbud på alla former av anspelningar på sex. Speciellt nu som det var ett tag sedan vi hade sex behövs det bara en blick för att jag ska behöva tänka på döda kaniner, årets deklaration, eller något annat i samma genre.
/åtta dagar utan förhud
(Man)
Tack! Om du har lust att skriva så gärna en uppdatering om hur det går framöver!
Hej igen,
Du har jag alltså tagit stygnen för fem dagar sedan, en efterlängtad händelse eftersom det nu är ok med stånd igen. Det hela har läkt väldigt fint, och ett par dagar efter att stygnen var borta var alla sår så att säga slutna.
Även om vi längtar efter sex har vi väntat på att huden ska bli lite starkare. Känns rätt onödigt att ha sex ett par dagar för tidigt, och få såret att spricka upp.
Så, man ska nog räkna med ungefär tre veckor från operation till sex. Dock gjorde jag alltså fler ingrepp än bara omskärelse, och det är de andra som tagit längst till att läka. De första dagarna var jobbiga, inte en chans att jag skulle kunnat vara på jobbet, men efter 5-6 dagar var det bara jobbigt att resa sig upp och ner från sittande position. Det fick t.ex. utmärkt att svinga en golfklubba.
En sak jag redan insett är att man kommer att få lära sig en ny teknik för att, tja, tillfredsställa sig med handen. Gäller oavsett vem som gör det, och numera krävs det alltså glidmedel av något slag. För vanligt sex behövs det nog ingen ny teknik.
En positiv effekt är att det är enkelare att hålla rent, och känns faktiskt mera hygieniskt på något sätt. Har dock inte riktigt vant mig vid det nya utseendet än...
/19 dagar utan förhud
Anonym (Man): Roligt att höra hur det går! Låter bra att det blir bättre och bättre.
Tänkte på en sak apropå det här med händer. Om din partner vill använda handen och har långt hår kan man faktiskt linda lite hår runt och använda det som "lösförhud". Då behöver man förstås ganska långt hår, men jag och min förra pojkvän praktiserade det med stor framgång då och då. Sen kommer ni säkert att komma på andra roliga lösningar också. Lycka till !
(Man)
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet!
Hej igen,
Då har vi satt igång igen...
Funkar alldeles utmärkt, vilket i mitt fall är mycket bättre än tidigare eftersom jag haft ont det senaste året. Även om huden fortfarande känns lite tunn var det bara att köra på, och det gjorde inte det minsta ont.
Om jag jämför med hur det var innan jag fick problem blir det svårare. Det känns helt klart annorlunda, dock svårt att säga om det är bättre eller sämre. Min fru tycker däremot att det känns bättre. Åtminstone påstår hon det.
Har man problem, är det absolut värt att genomgå operationen eftersom det faktiskt bara är riktigt besvärligt ett par dagar. Om man inte har problem har man dock inget att vinna på en operation, om nu någon gick i sådana tankar. Det går så mycket rykten om sådana här saker.
Har någon frågor besvarar jag dem gärna så gott jag kan, annars finns det inte mycket mer att tillägga för min del.
/28 dagar utan förhud
Tror min sambo skulle behöva göra samma operation som du. Han har dock inte ont utan det "spänner" under sex och orgasmen/utlösningen uteblir. Får se vad läkarna säger...
i USA tar de flesta stater bort förhuden då de anses ge infektioner till kvinnor. så kostnaderna och besväret betalas av staten.
Hejsan! Nu kan jag inte se vilket årtal denna tråd skapades, ifall jag ör ute försent. Men jag är en man i 29 års åldern som var tvungen att ta bort min förhud pga medicinska själ (trång förhud). Det var en man som skapade en blogg om detta för herrans många år sedan om hela händelseförloppet i text och bilder, så jag valde att göra en egen blogg själv där man kan följa min resa i text och bilder.
Där jag försöker beskriva dag för dag tills den läkt. Jag postar länken här nedan om det skulle va intressant att läsa!
omskurenkille.blogspot.com/