• Halime

Minskad mjölkproduktion av Ovesterin?

Jag har börjat med Ovesterin vagiatorer eftersom jag har fått så sköra och torra slemhinnor pga ammningen.
    De innehåller ju östrogen och därför undrar jag om någon vet om mjölkproduktionen påverkas?
    Delammar sonen som är 13 månader och vill fortsätta med det, så jag vill inte att mjölkproduktionen ska förändras.

• Svar på tråden Minskad mjölkproduktion av Ovesterin?
  • pralin84

är inte det ett svampmedel!

• Humlebo

Så här står det på fass.se och alldeles säkert i läkemedlets bipacksedel:
    Amning
    Ovesterin ska inte användas om du ammar.

Är det ett receptfritt läkemedel? Annars kan man ju undra om läkaren som skrev ut detta till dig (inte) tänkte på.

/Emma

• Pie de limon

Enl uppgift fran gynekolog kan man ge ostrogen-vagitorier till dem som har skora slemhinnor vid amning. Ostrogenet verkar bara lokalt (dvs om nagot tas upp av systemet ar det forsumbart).
    Ostrogen lokalt far man ju aven ge till folk i klimakteriet som haft brostcancer med ostrogenberoende tomorer, av samma anledning- anses bara verka lokalt pa slemhinnorna.
    Ar ej receptfritt. Om du ar orolig, ring den som skrev ut det eller sjukvardsradgivningen eller apotekets lakemedelsupplysning.
    Lycka till.

• Halime

Det är receptfritt. Fick rekomenderat av läkaren(gyn) att jag skulle ta 2 om dan i 2 veckor. Fick också utskrivet Dallacin eller vad det heter mot bakteriell vaginos. Det är 3 vagiatorer. Tog dem först, men tycker att mina bakteriell vaginos symptom har blivit värre sen jag började med Ovesterin.
    Läkaren vet om att jag ammar.

• Pie de limon

Visste inte att det var receptfritt, isafall hade jag sjalv kopt det.
    Kan inte hjalp dig mer men om du ar av med infektionen kan du ju avvakta? Ovesterinet var val tantkt som forebyggande? Med skora slemhinnor ar det ju lattare att en infektion far faste.

Det jag skrev tidigare ar det jag kanner till.
    Ring lakemedelsupplysningen eller en barnmorska pa MVC kan sakert ge bra svar!

• Halime

Pie: Ovesterinet är inte förebyggande.
    Jag fick det för att slemhinnorna är så torra att det börjar blöda från de gamla förlossningsstygnen när jag ska torka mig efter att ha kissat.

• Pie de limon

Usch vad trakigt!

Jag har ocksa torra slemhinnor men inte alls sa illa som du verkar ha det. Men Ovesterinet var val tankt att bygga upp slemhinnorna sa att du ska bli battre?
    Om du tvekar over att anvanda det tycker jag som jag skrev tidigare att du ska kontakta den som ordinerade det eller en BM pa MVC.

Hoppas att det ordnar sig!!

• Marlene

Ja östrogen kan påverka mjölkmängden, östrogen hämmar prolaktinet. Prolaktin är det hormon som signalerar att det behövs mer mjölk.

Men som sagt innan i tråden så är det väl lokalverkande. Men vill du vara säker så kan du prova ringa nån amningsmottagning och fråga.

Svar på tråden Minskad mjölkproduktion av Ovesterin?