• MrsApril

Behöver hjälp och inspiration om hallrenovering!!!Bilder finns och har ni så kikar jag gärna.

Vi har ett problem. Vi vill göra om i vår hall men vet inte riktigt hur eller vilka färger vi ska använda oss av. Vi vill behålla möblerna och spegelns placering, så för spegelns skull går boasering bort vilket vi hade funderat på först.

Kan nån snälla komma med lite tips och råd om hur vi ska göra för att få det hemtrevligt och mysigt??

Våra krav är:

*spegeln kvar
    *möblerna kvar
    *gärna boasering, men kan man ha det på bara en sida??
    *Gärna lite rock n´roll stuk
    *helst inte beige då vi har det i vardagsrummet

Men hur ska vi göra för att få allt detta?

Tapeten är asful och går ner för hela trappen och fortsätter i hallen på nedervåningen.

Fler Bilder finns i galleriet.

♥Gud kan inte vara överallt, därför skapade han mammor♥
  • Svar på tråden Behöver hjälp och inspiration om hallrenovering!!!Bilder finns och har ni så kikar jag gärna.
  • Juniphé

Rock & Roll stuk??? Med dom möblerna? Menar du mer retro-stuk eller?

Jag hade nog kört på följande för att få fram en mer ROCKIG stil:

KANSAS (från www.mio.se)
    3-lådig byrå i svart högglanslack, B 100 D 55 H 75 cm 2.950:-

LOGGA (www.ikea.se)
    Hängare med 3 knoppar 39:-

NESSANE (www.ikea.se)
    70x50cm  595:-

SVEJE (www.ikea.se)
    80x250cm  149:-

www.em.com

Boråstapeter Hanna 8536

Ja, typ så...
    Ni verkar ha rätt gott om plats i övriga hallen så jag föreslår att ni placerar en garderob där som ni kan hänga in ytterkläder isom ni inte använder varje dag.

• JejDii

blåbärfråga säkert... men vad är boasering? Sen tycker jag det var jättefint med lister i svart (?) kör på det i taket också, kan bli rätt coolt.

Ska ni ha golvet kvar också? Annars är det väl rätt rockigt med svarta klinker, fast då behöver man en rätt ljus färg på väggarna... Fast jag ångrar mig, då måste ni ju måla om listerna om det ska bli sån där cool effekt. Tycker annars att det är rätt fint med bredare lister och socklar. Nu svamlar jag bara, måste dricka lite kaffe. Återkommer gärna lite senare!

• MrsApril

Juniphé...haha...förstod att frågan skulle komma " Med dom möblerna" Saken är den att jag kan gärna tänka mig att måla om möblerna eller , ok byta ut dom men vore glad om vi slapp. Klädhängaren du tipsar om har vi haft en gång redan vilket resulterade i tre stora hål i väggen. Vi har gipsväggar och klädhängaren blev överbelastad en gång när vi hade fest.

Med rockn´roll stilen menar jag på väggarna. Har försökt hitta tuffa tapeter men hittar inga med rätt pris om man säger så. Är rädd att om man använder en och samma färg i hela hallen och ner för trappen så kommer man att bli less. Ena stunden vill jag ha det hemtrevligt med varma färger och nästa stund vill jag ha den hårda och strikta stilen.

Förslag på vart man kan bryta färgen??  Ska man ha en fondvägg kanske?? Men vart och i vilka färger??¨

Jag blir galen..tycker att det här är jätte svårt. Särkilt som att jag inte kan bestämma mig.

Kan även tänka mig ett tema på svart vitt, rött och grått, men passar de färgerna till dörrkarmarna?? Har ju som ni ser svart vita foton som jag gärna hänger upp fler utav.
    Och hur blir grått till den träfärgade trappen??

JoN..boasering är som pärlspont. Träribbor halva väggen.

• Dundermamman

Varför inte tapetsera hela "trapphuset" i en läcker fondtapet! Ända ifrån sovrumsdörren till vardagsrumsöppningen! Tapetsera eller måla resterande väggar i ljus färg som går i ton med fondtapeten. Jag hade även målat ytterdörr och sidofönster vitt och lagt in mörkare klinkers en bit in från ytterdörren (eller hela hallen).
    Möblerna hade jag behållt men målat vita så de blir enhetliga, även spegelramen behöver ljusas upp!
    Klä om stolarna i något läckert tyg och kanske en plastmatta, typ Horredsmattan http://www.horredsmattan.se/ på golvet!

• ladyS

Jag hade nog börjat med att måla om möblerna i samma färg så att de matchar varandra. Tycker inte att det är snyggt när man har olika färg på möblerna. Alt. köpt nya möbler i svart. Den svarta byrån åvan tycker jag är snygg.
    Sedan tycker jag att det är snyggt om du tex skulle ha byrån mer hitåt på bilden och bakom byrån kan du ha två eller tre tapetvåder i nåt mönster som bryter av mot resten av väggarna som ska vara i nån ljusare enfärjad tapet, förslagsvis beige eller mer år det vita hållet.
    Stolen kan också målas om och kläs i ett passande tyg och så kan du sy eller köpa nån fin röd sidenkudde att ha på stolen samt kanske köpa några fina röda vaser eller annat att ha på byrån med nån snygg duk under. Sen hade jag skaffat en snygg hallmatta som matchar.

• ladyS

Om du inte vill ha beige så kan ni ju kanske ha ljusgrått.

• ladyS

Efter att ha tittat i ditt billdgalleri så tycker jag även att det skulle vara snyggt att ha samma mönstertapet som jag pratade om innan på den väggen som är ovanför trappan där tavlan står. Eller så skulle du också kunna ha en snygg gardinsång hängd högt upp mitt på den väggen med två långa panellängder i nått snyggt tyg som hänger ner för väggen. Har faktist en väninna som gjort så i sitt vardagsrum och det blev skitsnyggt.

• FiLoFaX

jag hade målat alla väggar i en krämvit färg så matchar det de mörka listerna och ljusa golvet. det passar även bra till spegeln och den vita byrån. men jag hade målat om hatthyllan i samma fäg som byrån och bytt ut knopparna på byrån till något coolt. sen även slängt bort eran matta och satsat på en matta i ljus beige färg med lite mörkbrunt i (typ samma mörkbruna som spegeln) (matchar även eran stol)... tror det kan bli en varm atmosfär av det fast inte se så stökigt ut. sen kan man köpa billiga snygga taklampor på ikea tex en med spottar i som ni kan rikta mot olika punkter ner i trappan bla för att ljusa upp.

en sak till som jag alltid reagerar på är färgen på trappräcken, varför ska den alltid vara så ful och i en annan färg än lister mm. måla om även den i en ljus färg så blir det bättre. och flytta fram byrån och stolen så du skapar lite plats under hatthyllan. nu ser det bara ihopknött ut. lycka till!!!!
  • JejDii

Tänkte lite till och föreslår att ni sätter lite bredare socklar längs golvet som ni målar svarta (inte något allmoge utan raka) och så likadant i taket så blir det som en bred ram. Väggarna i ljusgrått och svarta ramar till dina svartvita foton.
    Dörren kan ni måla rött och om ni tänker ha klinkers så kan man ha några röda klinkers som matchar dörren (kanske en bred linje som går från dörren och inåt som en förlängd hallmatta), och så andra billiga vadsomhelstklinkers resten. Runt dörren kan ni också ha svart som ramar in.
    Den vita byrån kan ni ju ha som den är, hotta med coola knoppar blir inte så dyrt, och så måla hatthyllan i vitt i stället så att det matchar. Stolen kan man också klä om i rött eller nåt så att det röda går igen där också.
    Min sambo gjorde en rolig grej nere i vårt källarkontor, han satte två panelgardiner på väggen, blev faktiskt skitsnyggt och så är det lätt att byta eller ta bort när man tröttnar. Lättare än att måla om eller så ju... Kan lägga in en bild i mitt galleri. Måla trappen är verkligen skitdrygt (men snygg i och för sig) men måla barngrinden så ser det lite roligare ut.

• MrsApril

Åh tack snälla för alla tips!! Nu fick jag en massa bra och användbara tips och min hjärna har börjat jobba!!! Ska ta till mig allt!!

Och en ursäkt bara för att ni inte ska tro att jag är helt bakom flötet när det gäller inredning, när vi flyttade in var det nytapetserat i hallen (men tapeten var lika gräslig ändå) saken är den att vi ansåg inte att det var hallen vi skulle börja med att renovera upp därför tog vi de möbler vi hade, och jag vet...mattan är asful. . Varför möblerna står där dom står är för att telefonen hänger på en krok som var befintlig då vi flyttade in. Så som alla andra tavlor som hänger i hallen. Vi ha inte slagit in en spik ens en gång då vi hela tiden vetat att vi velat göra om... Men nu ska vi slå slag i saken!!!

Tack så jättemycket!!!

Svar på tråden Behöver hjälp och inspiration om hallrenovering!!!Bilder finns och har ni så kikar jag gärna.