Vad har man på ett spädbarn i SEPTEMBER??
Hej allihopa!
Jag undrar lite om vad man tar på sin nyfödda lille i SEPTEMBER.
Hur många lager kläder hade ni på den lille när ni åkte hem från förlossningen..??
Vad har man för ytterkläder? åkpåse?
Hej allihopa!
Jag undrar lite om vad man tar på sin nyfödda lille i SEPTEMBER.
Hur många lager kläder hade ni på den lille när ni åkte hem från förlossningen..??
Vad har man för ytterkläder? åkpåse?
Hej, Har samma funderingar själv då jag väntar mitt första i början av sept. MEN, som vi vet kan ju vädret variera VÄLDIGT då så jag tror man får helgardera sig med att ha både sommar o höstkläder redo när dagen väl kommer. Tror att har man ingen åkpåse m t BB kan man nog klara sig m en extra filt om det skulle va dåligt väder. Eller va tror ni?
Jag är MKT nyfiken, precis som TS, på vad ni andra tror/vet/har erfarenhet av.
KRAM!!!
Ha på samma kläder på barnet som du själv vill åka hem i. Inte fler lager. Det räcker oftast med en body, sparkbyxor, en extra tröja om det är under 10 grader varmt, en mössa på huvet, eller skippa tröjan, och lägg en filt över babyskyddet.
Troligtvis är det inte långt mellan Entrédörren och bilen, och bebisen blir inte kall.
Hej hej,
jag fick ett prematurt barn i slutet på september så vi åkte hem i början på oktober. Det var rätt så varmt... Mitt tips är att ha på dom en vanlig uppsättning med kläder och sedan ha med sig en filt som man kan lägga över om det är kallt. Det är för övrigt en väldigt bra idé nästan med vilken årstid det än är...alltså att ha med sig lite filtar som man kan lägga på och plocka av. Det är jättebra när man är i affärer och sånt om man lätt kan ta av några lager.
TEss
Okej för min sambos släkting fick en flicka i december förra året och henne klädde dom i ca 3 lager kläder plus vantar på händerna när hon var hemma och inomhus..
men jag undrar också räcker det med en fleece åkpåse ,plus kläder och ev en tunn overall om man är ute och promenerar med vagnen??
Vår son föddes i slutet av maj, då det var ganska varmt, även i norrbotten. Men min svärmor sa att man ska klä barnet som man klär sig själv.
Kan ju säga att det hade jag glömt när hösten kom, jag byltade på sonen ett par tunna byxor, en body, en täckjacka, en mössa, vantar och täckbyxor, ner i vagnen med åkpåsen, sen gick vi för att handla. Affären låg ca 200 meter från där jag bor. Sonen började gnälla lagom till att vi kom till Coop, inne på Coop började han gråta, när vi kom hem, då var han galen på mig. Skrek hysteriskt, och jag förstod inte vad problemet var, förrens jag tog av honom mössan, svetten rann om honom.
Klä inte barnen för varmt, klä hellre lite svalare, och ta med lite filtar man lätt kan ta av. För en september bebis, eller en bebis som är inomhus låter 3 lager kläder väldigt varmt. I september räcker det nog långt med 2 tröjor (bodyn är 1) och ett par byxor, med strumpor, och en åkpåse. Tänk på att det är vindstilla i vagnen.
Min dotter hade ett lager kläder, vantar och en tunn mössa, en tunn filt när hon låg i sin åkpåse. Vi hade en väldigt tjock åkpåse så hon svettades nästan.
när vi va ute o gick på kvällarna då hon inte vill sova så hade hon bara pyjamas med vantar och mössa. Så praktiskt o bara flytta över henne sen.
vi hade body, byxa och strumpo (allt i bomull) mössa och velouroverall när vi åkte hem från bb med henne. (september barn) I vagnen låg hon i mjuklift, klädde inte henne för mycket för med "locket" på så blir det varmt i liften. Hade tunn bomullsfilt i vagnen.
Ofta klär man bebisen alldeles för varm bättre i så fall att lägga en liten filt på istället för att mycket och täta kläder som gör bebisen svettig.
Vilmer föddes september 05. Det var varmt, men lite blåsigt ibland. När vi åkte hem hade han body och tunn bomullsbyxa, bomullsmössa i två lager, sådan hjälmmössa. Sedan hade han en liten bomullsjacka, vadderad, men inte så tjock. Har sett sådana i butikerna både på höst och vår, rätt vanliga. Utan luva förståss. Sedan hade han sockor.
Första tiden i vagn hade han typ samma sak med en eller två tunna bomullsfiltar över.
När det sedan blev lite kallare hade vi en lite varmare filt i men ungefär samma kläder. En bit in på hösten hade han sedan tunn fleeceoverall och tunna bomullsvantar.
Man kommer ganska långt på att styra det med olika tjocklek på filten och mössan. De ligger ju skyddade i vagnen och i bilstolen på väg till och från bilen.
Jag tror att det är svårt att planera nu vad vi skall ha på barnen i september - vi har ju ingen aning om vad det är för väder! Kan ju vara allt från 20 grader varmt till minusgrader...
alltid lättare att klä barnet någorlunda svalt (med mössa på) och sedan reglera värmen ytterligare med en filt på babyskyddet-vi har en bra syntetisk filt (labansfilt-finns på babyland) och så tar vi med oss en bomullsfilt i bilen när vi åker ifall att det blir för varmt.. så krångligt att klä av barnet i bilen, men lätt att bara lätta på filten eller lägga på en extrafilt.. =)
Ett annat tips är lammskinn!! (ej i bilen då såklart) vår son kom i oktober och vi hade sådan nytta av detta lammskinn.. när man ska in och ut i affärer är det svårt att ha overall på dem... de blir lätt för varma.. men har man lammskinn är det bara att ha mössa och lite filtar med sig.. lätt att ta av dem när man går in i affärer och de blir aldrig kalla ute med lammskinnet.. det var först när det blev riktigt kallt som vi började använda vinteroverall...
vanligt lager med kläder, en fleaceoverall kanske och ev n filt om det behövs.en tunnare mösssa. i september är det ju inte så kallt... iaf förra året var det ju kanonvarmt. man ska inte klä på för mkt även fast de är spädbarn man pratar om. de blir bara gnälliga om de har för mkt på sig.
Wilmer hade tunn mössa, tunna vantar, body, tunna byxor och velouroverall när vi åkte hem från bb med honom. Nu i efterhand kan jag väl säga som så att vi hade kunnat skippa vantarna men men f.ö tror jag han var lagom klädd.... (vi hade en tunn filt också)