• Anonym (ajajaajaj)

Kronisk trotthet och besvär med linserna - samband???

Jag har haft en lång depression på 3 år. Nu har jag varit "frisk" sen förra våren. MEN jag är trött JÄMT, JÄMT!!!! Konstant!!

Jag är så trött att det snurrar....och jag har verkligen kollat allt: om jag har diabetes, pco, vitaminbrist m.m.

Kan det bero på att jag oftast måste ha bara EN lins på mig för att mina ögon inte riktigt tålt linserna senaste 7 åren??

Jag har bara -1,5 på båda ögonen. Men även om jag bara har en lins så strular den som bara den, kliar, blir torr och krånglar. Jag har bytt flera linsmärken och sorter och vätskor...och detta är det bästa hittills, men ändå dåligt........

Kan tröttheten bero på detta?????

• Svar på tråden Kronisk trotthet och besvär med linserna - samband???
  • Ungen

Känner du inte av att du får ont i huvudet? Jag har samma styrka som du och MÅSTE ha båda linserna i annars blir jag knäpp i bollen. Annars har jag mina glasögon (då när man inte ska ha linserna i)

Du funderar inte på att skaffa glasögon om du inte redan har ett par så att dina ögon kan vila från linserna? Glasögon måste man ju ha som ett komplement.

Id quot circumiret, circumveniat.
  • Anonym (ajajaajaj)

"annars blir jag knäpp i bollen." - Jag är redan knäpp i bollen....

Jo, jag har ett par fula glasögon som jag hatar, inköpta -95. Pluggat massa år, var sjukskriven, så pengarna har ej funnits för nya...dessutom gillar jag ej glasögon.....hm.

Jo, jag får alltid ett lätt tryck bakom ögonen av den linsen jag har...har ju bara en lins oftast.....

Hm, kan det ge trötthet???

• Litheo

När man överanstränger ögonen, vilket du gör i och med att du bara använder en lins trots att du har nedsatt syn på båda ögonen så får ju hjärnan jobba exta.

Klart som fasen att du blir trött!

varför skaffar du inte nya glasögon eller alldra bäst operear ögonen så slipper du besvären för all framtid. Det har jag gjort. Det kostar 20 000:- för båda och man får betala av det räntefritt i 2 år.

Fråga dig själv vad som är värt det, att ha ständig huvudvärk eller en operation?

• Ungen

Jo, det är sant det kanske inte beror på linserna hehe

Jag håller med, jag nästan hatar mina glasögon de är liksom bara ivägen. Jag tror att en lins gör mer onytta än nytta. Alltid när jag ska ta av mig linserna då tar man av en i taget och gör ren och då känns det helskumt. Jag kan förstå OM du blir trött i huvudet av att bara ha en lins. 
    Är inte det ofta så man märker att man ser dåligt, att man blir trött och får ont i huvudet?
    Vad säger optikern om linser för dig öht? Jag har en vän som inte kan ha linser helt enkelt för att hon har för lite tårvätska. 
    Har du provat några droppar t.ex. visine för att se om det hjälper. 
  • Anonym (ajajaajaj)

Litheo: Är du nöjd m operationen? Vart gjorde du den?? Räntefritt vore bra.... Jag har rätt torra ögon pga att jag åt en acnemedicin som heter Roaccutan förut.....så ögonen är lite torra, måste använda mkt droppar....kan jag ändå operera??

Ungen: Jag använder massa ögondusch, ögonskölj varje dag....min ögon är jämt torra....jobbar också i en jättetorr miljö......
    Kanske borde jag inte använda linser (linsen) alls, för jag mår dåligt av trycket bakom ögonen när jag bär den???!

• Ungen

Jag tycker att du ska höra med din optiker vad som är bäst för dig men mitt sunda förnuft säger mig att du inte ska ha linser, i alla fall inte så ofta som du har. Du kanske skulle ha glasögon på jobbet och i vardagen och ha linser på helgen. Jag tycker att du ska låta dina ögon vila.

• Litheo

Jag är JÄTTENÖJD med operationen! Jag gjorde den på City Akuten nya ögon i sthlm. Ibland har de erbjudanden där det kostar 20 000:- för båda ögonen. Det tog 22 sekunder för varje öga och gjorde inte alls ont. Det enda jobbiga var att det kändes som grus i ögonen de närmsta 2 dagarna men det fick man smärtstillande mot och sedan var man jätteljuskänslig några dagar efter men det gjorde ju knappast ont. Hör med din optiker! jag hade -2,25 på båda mina ögon och idag 3 år senare ser jag klockrent

http://www.praktikertjanst.se/templates/PageExternal.aspx?id=9366

• Anonym (ajajaajaj)

Sist jag va hos optikern va nog för 1 år sen och han sa att jag var lite astigmatisk. Annars såg allt bra ut.

Jo, försöker låta ögonen vila så mkt det går....

• Anonym (ajajaajaj)

FLER????

• Anonym (kanske)

jag har en kompis som har ett syndrom som heter sjögrens syndrom, gör att hon får väldigt torra slemhinnor i ögon mm, tröttare än normalt är h*n också pga detta...
    kanske vore nått att kolla upp...ingen farlig sjukdom i sig tror jag
    kram o lycka till

Svar på tråden Kronisk trotthet och besvär med linserna - samband???