• Dad
    Äldre 6 Apr 12:47
    10133 visningar
    19 svar
    19
    10133

    Hur ta sig till förlossningen?

    Funderade på det där med färdsätt till förlossningen. Är det bättre med taxi så slipper man nervöst försöka köra och sen leta parkering? Vi bor 5 minuter från sös där vi ska föda. Vad tycker ni? Förutsatt att man inte behöver ringa 112 då.

  • Svar på tråden Hur ta sig till förlossningen?
  • Bengan­fans
    Äldre 6 Apr 21:04
    #1

    jag körde har ca 10 min till sjukhuset med bil. här har förlossningen egna platser. stod utanför entren i ca 15 min sen flyttade jag på bilen. men när det gäller södermalm så skulle jag föreslå att ta en taxi. där e det ju lite knepigare med bil. men det kan ju bli lite väntan på taxin...

  • Tvilli­ngfars­a
    Äldre 7 Apr 08:28
    #2

    Vet man med sig att man inte kan hantera pressade situationer så bra så då kan ju taxi vara en ide.

    Beror väl på hur värkarna drar igång osv.

  • Bengan­fans
    Äldre 7 Apr 12:08
    #3

    Jag frågade min sambo på förlossningen, vi såg väl inte än människa på vägen hit. vi åkte in en söndag morgon vid 6 tiden. men vi hade tydligt sett flera människor kört bakom en bil och mött flera bilar... jag sa då kanske inte det var så bra att köra hit...

  • Äldre 7 Apr 21:16
    #4

    Taxi i 5 minuter blir billigare än parkeringsavgiften och bo i mitten av Stockholm där taxibilen blir framkört snabbare än Du plockar fram egna bilen ur garaget så är det egentligen inget val. Ta Taxi!

    Dessutom är jag säker på att ditt barns moder vill ha dig vid sin sida absolut hela tiden. Försök inte ursäkta dig med "men älskling, jag skall bara parkera bilen". Risken är att du får äta upp detta efteråt när förlossnings berättelsen sprider sig för vinden...

  • mettaf­åren
    Äldre 8 Apr 16:12
    #5

    Jag hade aldrig pallat något annat än taxi.
    knappt så jag pallade ringa taxi

  • Pappa8­0
    Äldre 8 Apr 20:03
    #6

    Jag ska köra om inget oväntat händer. Bor bara nån mil från BB...

  • Mvh Daemon
    Äldre 9 Apr 10:09
    #7

    Har ringt ambulans, sjukhustaxi, skjuts. Dvs: 3 kids
    Där kan alla tre alternativen iaf stanna precis utanför utan en massa krångel

  • Pucke
    Äldre 9 Apr 10:45
    #8

    jag körde till BB, hade ca 4 minuters bilfärd dit. Var bra för att kunna koncentrera sig på just "min" uppgift.

  • cruZZe
    Äldre 9 Apr 18:39
    #9

    Körde lugnt och sansat de 7,5 milen till BB båda gångerna. Det är oftast mer med tid kvar än man tror. De har oftast "akutparkeringar" utanför ingångarna mig veteligen.

  • Jonny utan H
    Äldre 9 Apr 19:58
    #10

    absolut taxi:-d

  • Ampe
    Äldre 10 Apr 03:09
    #11

    Jag körde 3mil till SÖS, mitt i natten så ingen trafik. Hon koncentrerade sig på sina verkar och jag på körningen, en strålande uppdelning.
    Vi kände inte att vi ville lita på någon annan att ta oss in med en unge på väg.

  • Grodma­nnen
    Äldre 10 Apr 07:31
    #12

    I Linköping har BB platser precis utanför sin egen speciella ingång.
    Där får man stå hur länge det behövs. Om barnmorskorna inte anser att det är dags. Hinner man ställa bort bilen på besöksparkeringen. Annars är det helt ok att låta den stå kvar.

  • Magnus Anders­on
    Äldre 13 Apr 09:58
    #13

    Tur ni har som inte verkar ha långt till BB för oss tog det ca 1.5-2 timmar å åka, å självklart iom att det var i slutet på november så snöade det oxå så det tog en stund. Men Förlossningen/akuten (samma ingång nattetid) hade en parkering som var skapligt stor kanske 50 meter från ingången.

    Nu åkte vi till Mora så det skiljer nog ganska mycket från storstäderna

  • Herr Anders
    Äldre 21 Apr 11:31
    #14

    Vi cyklade till BB några kilometer bort. Men det handlade om en planerad igångsatt förlossning eftersom graviditeten hade varat två dagar längre än det beräknade datumet, så det räknas kanske inte.

  • Dad
    Äldre 21 Apr 15:17
    #15

    Nu har vi bestämt oss för taxi... Inga bra p-platser på SÖS och så är det ju en kort resa. Tänk er känslan att lämna er gravida fru med värkar och åka och leta p-plats. Nej, taxi blir det.

  • Goliat­h1983
    Äldre 22 Apr 13:43
    #16

    Jag var också inne på Taxi, men sen frågade jag tjejen, och hon snackade om nåt som hette "samres"..
    ingen aning om vad det är, men tydligen billigare än taxi.. sen beror det ju mkt på hur långt det är till sjukhuset man ska föda i..

  • Äldre 24 Apr 23:48
    #17

    En annan övningskörde in, både när vi åkte in på senkvällen och sen tidigt på morgonen....hehehe. Det märkliga är att jag få gånger i mitt liv känt mig så lugn som när vattnet gick. Jättekonstigt men jag blev superlugn och var det genom hela förlossningen. Men visst var det skönt att slippa vara ett nervvrak. Trodde nog att jag skulle vara ordentligt nervös men som sagt, jag slapp den biten. Sträckan är på ca 10 minuter.

    Jag tycker att du ska avgöra själv, känner du dig lugn & trygg så kör själv men är du minsta tveksam så är det bättre med taxi. Det med parkering verkar vara något du får ta hänsyn till också.

    Lycka till!

  • Märsta­Pappa
    Äldre 25 Apr 10:15
    #18

    Jag valde att ta taxi till förlosningen och det tog ca. 10 minuter till KS Huddinge från Tumba där vi bodde...

  • Marnib­oy
    Äldre 30 May 22:54
    #19

    Då vi bor bara fem minuter från förlossningen hade vi tänkt ta bil in. Men det hade inte vår lilla dotter tänkt. Det fick bli ambulans. Det lustiga var att in kommer två clowner varav den ena nog gör sin jungfruresa i ambulansen. Stackarn darrar som ett asplöv hela tiden. och Kristin fick själv ta sig ned från tredje våningen utan hiss emellan krystvärkarna. Nästa gång ringer jag ambulans när vattnet går.

Svar på tråden Hur ta sig till förlossningen?