• brokig

Antal timmar på en heltid?

Hur många timmar per månad är en heltidstjänst om man har 40-timmarsvecka?

Har tidigare arbetat med 37,5 h/vecka=heltid och då bör man ju rimligen arbeta färre timmar per månad.

Är intresserad för att kunna konvertera min timlön till månadslön.

• Svar på tråden Antal timmar på en heltid?
  • annsing82

en månads lön räknas på 168 timmar, 21 arbetsdagar, åtta timmar om dagen, 40 timmar i veckan.
    men vissa har nog mindre om man tex jobbar skift, arbetstidsförkortningar och så.

• brokig

Tack för svaret!

Jag har varken arbetstidförkortning eller skiftarbetesförkortning.

Har tidigare hört 170 h/månad, därav min undran.

• skorpionen80

Men är 21 arbetsdagar standard? För vissa mnader jobbar man ju mer, andra mindre...

• brokig

Men man har ju samma månadslön alla månder, så det är väl ett genomsnitt som man valt att arbeta med?

• skorpionen80

Jo, just därför kan man inte jämföra månadslön och timlön på samma sätt. Timlön får du väl beroende på hur många timmar du jobbat, månadlön får du samma i februari som någon annan månad där du jobbar fler dagar.

• brokig

Men om jag i dagsläget jobbar på en arbetsplats några timmar per månad till en viss timlön vill jag ju då uppskatta vad det skulle motsvara i månadslön, alltså vad jag kan kräva när jag börjar jobba där månatligen för att inte få "sänkt" lön.

• Billabong

Hur många timmar man räknar i snitt på en månad varierar hos de flesta arbetsgivare. Hos min arbetsgivare är det 165 h/månad. Den som enklast kan ge dig svar är din löneförrättare!

• dazeds

det beror på avtal, för mig har det alltid varit 172 timmar / månad.

Svar på tråden Antal timmar på en heltid?