• gummisnoddas

Vilket nyckelfärdigt hus valde ni??

Jag och min man har blivit med tomt... och ska nu välja vilket husagentur vi ska beställa själva huset ifrån. Vi har tittat på Älvsbyhus och Modulenthus. Någon som har erfarenheter av dessa eller av andra hus som ni kan rekomendera???

• Svar på tråden Vilket nyckelfärdigt hus valde ni??
  • Idannika

Vi bor i en smålandsvilla sedan 10 mån tillbaka o är jättenöjda!!!

• Carisma95

Vi har byggt Hjältevadshus "Mogården".

Bygger liknande hus (modul) som Älvsbyhus och Smålandsvillan, men tycker personligen det känns mer gedigert, samt att det är mer som ingår i priset och de är flexiblare när det gäller att flytta väggar/rum m.m.

The truth about the truth; It hurts! And that´s why we lie....
  • gummisnoddas

Ojojoj! Vilket superfint hus!! Får man fråga hur lång tid det tog att bygga...Och vad det slutliga priset blev?

Idannika: Blev smålandsvillan dyr och hur lång tid tog det att få den på plats?

• Carisma95
    gummisnoddas skrev 2007-04-06 14:16:19 följande:
    Ojojoj! Vilket superfint hus!! Får man fråga hur lång tid det tog att bygga...Och vad det slutliga priset blev? Idannika: Blev smålandsvillan dyr och hur lång tid tog det att få den på plats?
    Det var ca 2 mån väntetid från det att vi beställde.
    Men Hjältevadshus bygger ju större delen av huset i fabrik, så när det väl kom så var det uppe och klart på ca 3 dagar.

Huset gick på 1.181.000 i grundpris + ca 100.000 i tillval.
    Totalt med allt, 1.840.000:-
  • Emla82

Å guuuud så fint hus! *vill ha*

Men alltså... Priset som du uppger i allt som allt, är precis ALLT inräknat då? Tomter kan ju variera rejält i pris, men jag tänkte på det andra som att lägga in sig på kommunens vatten och alla andra såna avgifter....

Skitfint va det i alla fall! =0)

• Idannika

Smålandsvillan, beroende på tomtkostnad mm. kostar från 1,6 inkl. allt. På deras hemsida finns det en bra kalkyl att räkna ut vad ens hus kommer att kosta, kolla in det!!!

Från det att huset levereras till inflyttning tog det två veckor ca.

• Mimou

Först skulle jag rekommendera att ni läser på om de olika byggteknikerna som olika hustillverkare tillämpar. T ex vad vill ni ha för standard i ert hus vad gäller inredning, kakel, kök, kamin etc.. Eller vad ni vill ha för upvärmning i huset?

Vi har valt ett Eksjöhus, de har lite högre utgångsstandard än t ex Älvsbyhus, och en helt annan byggteknik + annan uppvärmning av huset! Eksjöhus bygger med platta på mark med golvvärme (vattenburna värmeslingor) jämfört med Älvsbyhus & Smålandsvillan som har torpargrund och kommer i färdiga block, färdigställda på fabrik. Hjältevadshus tror jag också är den sorten?

Skulle vi bygga t ex en Smålandsvilla så skulle det inte gå att få samma standard som vi får med det huset vi har valt, fast det blir ju visserligen dyrare - men vi tror i princip att man får vad man betalar för..

Inget ont om ngn speciell hustillverkare - alla är vi ju dessutom i olika situation, har olika tycke & smak och behov - så kör på det som passar er bäst!

Fråga gärna om det är ngt mer - vi börjar få kläm efter två år i husbyggardjungeln

Lycka Till!

• Emijo

Vi har byggt ett Älvsbyhus Torgrim 121+66 kvm inredningsbar övervåning, vi har trägolv i hela huset, helkaklat badrum, kakel i kök, E-lux vitvaror rakt igenom, pivåhängda energiglas, en skaplig standard helt enkelt. Själva huset inkl grund med våra tillval och byten gick på knappa 1,1 mkr samt cirka 40 timmars eget arbete. Vi hade tur, säljaren hade en lucka så vi beställde huset 31/8-05 och huset kom 19/12-05, vi flyttade in i mitten av januari. Älvsbyhus har väl ungefär ett års leveranstid annars. Som sagts tidigare i tråden så är det väl en smaksak i det lägre segmentet, dvs Hjältevadshus, Ä-hus, Smålandsvillan osv. Det funkade bra för oss allting iaf, vi hade ett kanonbra bygglag som hade sammanlagt 60 års erfarenhet av att bygga Ä-hus. Om du undrar något får du väl höra av dig Ha d bra och lycka till!

• gummisnoddas

Emilj: Ett års leveranstid???? Det står ju på deras hemsida att det tar två månader från första kontakt till infölyttning? Jag vill ju flytta i höst!

Mimou: "Fråga gärna om det är ngt mer - vi börjar få kläm efter två år i husbyggardjungeln "

Det säger allt! Vi vill INTE bygga hus under två år, utan så snabbt som möjligt.

Carisma95: Jag undrar också om du verkligen fått ed alla kostnader? Det verkar otroligt billigt! Just nu ligger Hjältevad högst i topp hos oss. De har så bra standardutrustning att man knappt nehöver göra några till val, tycket vi.

• Carisma95
    gummisnoddas skrev 2007-04-08 12:40:32 följande:
    Carisma95: Jag undrar också om du verkligen fått ed alla kostnader? Det verkar otroligt billigt! Just nu ligger Hjältevad högst i topp hos oss. De har så bra standardutrustning att man knappt nehöver göra några till val, tycket vi.
    Tja, det är vad vi har i bolån och vi har inte betalt nåt kontant, så jag är ganska säker...

Självklart kan det skilja när det gäller lokala grävare, eller om ni ev. behöver spränga t.ex.
    Och självklart tomten. Vi gav 195.000 för tomten. De finns ju tomten för flera miljoner, så det är ju självklart en stor faktor som spelar in.

Och ja, Hjältevadshus har ganska hög standard (jämför med andra "modul-hus"). Så visst är det prisvärt!
Svar på tråden Vilket nyckelfärdigt hus valde ni??