• Ancilla

Förvaring av egen barnmat??

Hej och glad påsk på alla föräldrar som finns här.
    Jag har en liten tjej på snat 6 månader. Jag har sedan länge bestämt mig för att jag vill göra egen barnmat, både för att jag då vet vad hon får i sig och för att jag tycker att det är roligt med matlagning. Hörde av en väninna att man kan förvara egengjord puré frysta i gamla glasbarnmatsburkar i frysen om man ej fyller dem hel. Vad har ni för erfarenheter? Kan de spricka eller fungerar det? Hur förvarar ni egen fryst barnmat ?
    Tips mottages tacksamt. Tar gärna del av era egna recept som era små babysar gillar. Min dotter är snart 6 månader.

Ancilla

• Svar på tråden Förvaring av egen barnmat??
  • Marra2

Annars kan man frysa in i iskubslådor och ta fram så mycket som behövs...

När förändringens vind blåser sätter en del upp vindskydd medan andra bygger väderkvarnar
  • Anasha

Diska alla 3 dl gräddpaket och liknande förpackningar, frys in i dem om du inte har tillräckligt med små plastburkar.

• JohPet

Jag gör så. Har inte varit med om sprickor, men jag brukar bara använda om en burk ett par gånger just därför.

Recept: (från ca 8 mån och mixar med stavmixer)

tonfisk
    krossad tomat
    riven morot
    purjolök
    timjan
    pasta

röda linser
    coscos
    krossad tomat
    riven morot
    purjolök
    pasilika
    vitlök

köttfärs
    lök
    riven morot
    krossade tomater
    oregano
    vitlök
    turkisk yoghurt
    spagetti

Annars brukar jag testa köpeburkar och se vad som är i dem han gilla och göra nåt liknande. Jag började göra egen mat till Elias iom att han blev 8 mån och då ju skulle ha två lagade mål mat per dag.

• herilane

Jag fryser i iskubslådor och när purén har fryst ordentligt flyttar jag över kuberna till en plastpåse. Varje påse är märkt "blomkål" eller "morot" etc. Än så länge är det bara en grönsak i taget - vi började med mat bara för en vecka sedan, och jag tycker att hon ska få lära sig hur de olika sakerna känns och smakar. Så här smakar äpple, så här är broccoli, och så här potatis.

En bra grej med just iskuber är att det är lätt att ta fram så mycket eller lite man behöver. Med burk får man ju tina hela burken eller inget alls.

• Korint

Jag fryser maten i barnmatsburkar, det går jättebra. Jag har aldrig varit med om att de spruckit. Jag diskar dem i maskin också, det går oxå bra. Jag lägger i en komplett måltid i burken, kött/fisk/kyckling i den form jag nu lagat den, oftast med någon kryddad sås, ris/potatis/pasta vad som nu passar bäst och en rejäl klick med grönsaker, oftast morot/broccoli/ärter beroende på vad som passar till maten.

Eftersom jag lagat den mesta maten själv har jag lite kort om burkar, men de som köper mycket burkar brukar dela med sig.

• Korint

Jag fryser maten i barnmatsburkar, det går jättebra. Jag har aldrig varit med om att de spruckit. Jag diskar dem i maskin också, det går oxå bra. Jag lägger i en komplett måltid i burken, kött/fisk/kyckling i den form jag nu lagat den, oftast med någon kryddad sås, ris/potatis/pasta vad som nu passar bäst och en rejäl klick med grönsaker, oftast morot/broccoli/ärter beroende på vad som passar till maten.

Eftersom jag lagat den mesta maten själv har jag lite kort om burkar, men de som köper mycket burkar brukar dela med sig.

• Korint

Knasigt att det kom med två gånger...

När jag fryser in i burkar så brukar jag försöka komma ihåg att ta fram en burk kvällen innan så den får tina i kylen, annars tar det en stund att tina en hel burk.

Svar på tråden Förvaring av egen barnmat??