• Indra78

    Färdig mördeg?

    Är det någon som vet om man kan köpa färdig mördeg? Jag har just misslyckats med att göra egen.

  • Svar på tråden Färdig mördeg?
  • Lola Jämtland

    Mördeg som är så lätt att göra själv!

    Menar du smördeg kanske? För det är nog svårare har jag fått för mig.


    //Jag har allt...o ändå saknas något......
  • Indra78

    Jag menar mördeg. Jag hade nog behövt en bättre maskin som kunde hacka ihop degen. Den var ju så svår att kavla?

  • Lola Jämtland
    Indra78 skrev 2007-04-06 18:20:55 följande:
    Jag menar mördeg. Jag hade nog behövt en bättre maskin som kunde hacka ihop degen. Den var ju så svår att kavla?
    Hade du lagt den i kylen innan?

    Var det mördeg som var kavlingsbar? Det finns ju olika varianter med eller utan ägg.....
    //Jag har allt...o ändå saknas något......
  • Lola Jämtland
    Indra78 skrev 2007-04-06 18:27:38 följande:
    Jag la den i kylen i 2 timmar. Receptet var utan ägg.
    Den utan ägg är nog inte kavlingsbar vill jag minnas...eller det går säkert men det är inte lika lätt....
    Man kan testa att lägga degen under plastfolie o sen kavla ovanpå den.
    //Jag har allt...o ändå saknas något......
  • Lola Jämtland
    isisisis skrev 2007-04-06 18:33:01 följande:
    Det är väl ingen större skillnad på mördeg eller smördeg?
    Mördeg gör man tex kakor av....smördeg använder man till att tex baka in fläskfilé i.
    //Jag har allt...o ändå saknas något......
  • Indra78

    När isisisis frågar det så undrar jag återigen om jag kan köpa färdig Mördeg?

    Lola Jämtland: Gör du mördeg för hand eller i matberedare? Tack för alla tips, jag tänkte baka kakor till vår dotters dop men nu vet jag inte om jag hinner/orkar. Receptet fanns i någon föräldratidning som hade dop-bilaga.

  • Lola Jämtland
    isisisis skrev 2007-04-06 18:45:50 följande:
    Men smördeg kan man ha som efterrättsbak också!Mördegen sväller inte upp altså?
    Jag är ingen expert! Utgår bara från vad jag använt dessa degar till.

    Jag har bara gjort småkakor av mördeg....rullar ihop degen till en rulle o skär i cmstora bitar som sen blir kakor när de gräddats...o de sväller inte upp....flyter ut på sin höjd...
    //Jag har allt...o ändå saknas något......
  • Lola Jämtland
    Indra78 skrev 2007-04-06 18:44:34 följande:
    När isisisis frågar det så undrar jag återigen om jag kan köpa färdig Mördeg? Lola Jämtland: Gör du mördeg för hand eller i matberedare? Tack för alla tips, jag tänkte baka kakor till vår dotters dop men nu vet jag inte om jag hinner/orkar. Receptet fanns i någon föräldratidning som hade dop-bilaga.
    Jag har ingen aning om man kan köpa det...men allt finns ju att köpa idag så..

    Jag gör i matberedare. Använder kniven till att hacka ihop degen o sen tar jag ut den o knådar lite för hand innan den åker in i kylen.
    //Jag har allt...o ändå saknas något......
  • isisisis

    Jamen då vet jag skillnaden! Jag bakar ju aldrig .Lagar ju bara mat!
    Då vet jag vilken deg ni menar.
    Nä.jag har nog inte sett sån deg i butik.Tyvärr.
    Nån annan kanske har?
    Har bara sett smördeg och filodeg och vårrulledeg.

Svar på tråden Färdig mördeg?