• banantelefon

Nästäppa/bihåleinflammation/allergi - hjälp mig??!!!

Jag vet inte vad jag ska göra...

Har haft nästäppa hur länge som helst nu.
    På dagarna är allt som vanligt, men framåt kvällkvisten så täpper det till ordentligt.
    Jag har använt nässpray för att överhuvudtaget kunna sova, men har nu blivit tillsagd utav personalen på apoteket att jag inte får använda det mer.
    Mina slemhinnor är tydligen superförstörda.
    Har sedan några år tillbaka haft pollenallergi under våren och har funderat på om det är den som gör sig tillkänna nu.
    Tänkte att jag kanske skulle prova den sortens nässpray istället för att se om det fungerar, men även där har apoteket lagt sig i.
    Tydligen så ska jag inte använda dessa utan att ha pratat med min barnmorska innan *suck*

Detta kan jag ju göra först efter helgen, så tillsvidare blir jag ju tvungen att använda den vanliga nässprayen.

Jag vet inte, är det någon som har haft samma symptom - nästäppa på kvällar/nätter.
    Kan det vara allergi, bara ett graviditetssymptom eller är det rent av någon bihåleinflammation?

• Svar på tråden Nästäppa/bihåleinflammation/allergi - hjälp mig??!!!
  • Marialainen

Är du gravid?? Nästäppa är väldigt vanligt när man är gravid!
    Jag är nästäppt jämt nu! Så jag använder koksaltlösning! Å det har börjat hjälpa....
    Använde nezeril nog i 5 månader... men kände att jag var tvungen att sluta med det

• banantelefon

Jag har köpt koksaltlösning men har inte testat det ännu... är rädd att det inte ska fungera så jag har kört med min nezeril ändå.

Och ja, glömde... är gravid i v 26.

• Ananaspaj

Koksalt funkar inte!! Jag har två barn och ett i magen, jag har varit storkonsument på nässpray alla mina graviditeter. Jag hade inte överlevt utan. Bm sa att det var ok, började jag blöda näsblod elelr få ont i näsan så skulle jag göra ett uppehåll, annars kör sa hon. Jag kan säga att direkt efter bäbisarna kommit ut, har nästäppan gått bort, jag har inga men heller! Glad påsk!

• banantelefon

Då kanske jag ska fortsätta med min nezeril iallafall... ibland svider det till i näsan, men det har aldrig gjort direkt ont eller kommit näsblod.

Glad Påsk!

• Ananaspaj

Ja gör det, jag har gjort det i tre veckor nu och jag tänker fortsätta! Jag "dör" annars! Ha det bra och spraya på :) Glad påsk igen!

• listo

Det är jättevanligt med nästäppa under graviditeten, och också väldigt enkelt att bli beroende av nässpray, något som kan bli ett problem sedan...

Det är inte farligt att använda t.ex. Nezeril, men som sagt kan det vara ett elände att bli av med beroendet sedan. För det blir ett riktigt fysiskt beroende till slut. Irriterande...

• Nenne 07

en till här som är stor torkonsument på nezeril... koksaltlösning blev jag bara mer täppt i näsan av. Får ta smällen att bli av med nässprayen när den lill* har kommit ut, sråt inte ut nu att går runt o vara täppt.
    Men jag har många bekanta som gjort samma sak och när de fött har de kunnat sluta på än gång utan några problem. Så d är bara att hålla tummarna.

Så håll ut och spraya på och lycka till med magen.

Glad påsk

• bellanbus

Jag är periodare när det gäller nässpray...och jag inbillar mig att jag får mindre näsblod och biverkningar om jag köper barnnässprayet... Plus att jag faktiskt tycker att jag får samma effekt!

Svar på tråden Nästäppa/bihåleinflammation/allergi - hjälp mig??!!!