• AnetteGunnarsson

Hur länge är farligt för barnet att gå med Havandeskapsförgiftning?????

Hej!

Jag har förstått att man kan få havandeskapsförgiftning på antingen veckor eller också bara pang helt plötsligt..

Jag undrar därför hur länge är farligt för barnet att gå med havandeskapsförgitning, innan man får veta att man har det????

Och om man är över vecka 38 och det visar sig att man har havandeskapsförgftning, sätter dom igång en med en gång då eller måste man vila ändra fram till BF datumet???

Och detta med att man skall vila om man har havandeskapsförgiftning, varför egentligen??? Vad gör det värre om man är öppe och rör sig???

Tack så mycket för svar!

Vänlig hälsning
    Anette

• Svar på tråden Hur länge är farligt för barnet att gå med Havandeskapsförgiftning?????
  • Fru Indosaurie

blodtrycket är väl bland annat en orsak till att man ska vila.
    Mitt blodtryck låg på 160/120 när jag vilade så man kan ju tänka sig vad det steg till när man gjorde saker..

Jag blev igånsatt i 38+4, läkaren sa att bebisen är ju klar så det finns ingen anledning att gå tiden ut.
    Dock önskar jag att jag hade blivit inlagd och fått gå tiden ut ist. Att bli igångsatt utan att vara mogen alls är ingen hit.

• Nettis1975

Barnets tillväxt påverkas av att kärlen drar ihop sig. När moderkakan påverkas kan det innebära att barnets försörjning av näring minskar. Beroende på vilken grad av havandeskapsförgiftning och hur långt gånget barnet är kan det hända att barnet mår bättre av att förlösas. Riskerna med havandeskapsförgiftning för barnet är:
    - Tillväxthämning under tiden i livmodern på grund av det minskade näringsflödet. Även kallat IUGR (In Utero Growth Retardation)
    - de risker som finns med att födas prematurt

Går man länge med högt blodtryck så ökar risken att barnet får för ´lite näring som kan reslutera i tillväxthämning.

Det är mer farligt för mamman.

Jag har en länk om HF under mina länkar.

• jorialel

HF kan vara ytterst farligt för barnet, har själv erfarenhet av det inom familjen.

• 4 Före 30

En "väninna" från ett annat forum blev snittad i torsdags pga HF som kom pang på torsdagen innan...hon var i v 30+1 typ...pojken kom ut frisk o stark, vägde 1501 gram....

• Diinaa

Jag fick havandeskapsförgiftning bara pang på sådär =P
    Hade ingen aning om att jag hade det, upptäckte det hos barnmorskan, högtblodtryck, äggvita i urinen å så . Fick åka in till sjukhuset direkt, blev inlagd . Men jag klarade inte av att sova där, åkte hem dagen efter . Sen åkte jag in och tog prover var/varannan dag . Fick medicin så att blodtrycket skulle sjunka, vilket det inte gjorde . Så dom satt igång mig efter 2 veckor . Var då i vecka 36+5 .
    Allt gick jättebra och jag har världens finaste dotter nu =)

Svar på tråden Hur länge är farligt för barnet att gå med Havandeskapsförgiftning?????