• Eja

tanden har skifftat färg... gråaktig! vad är detta?????

Min 2½ åriga dotters ena framtand har fått en grå nyans.... vad har hänt??? borstar hennes tänder morogn och kväll....  VAd händer med tanden? nån som känner igen detta och kan berätta vad det är??

Amanda -04 *** Elias -06
  • Svar på tråden tanden har skifftat färg... gråaktig! vad är detta?????
  • Jullans mamma

Hej! Jag själv har en gråaktig framtand å jag har slagit i den för många år sedan, å den tanden "dog". Jag har rotfyllt den o så...

• SeTa

Har hon slagit i tanden någon gång?
    Det låter som om tanden är på väg att dö, då blir den gil-grå. Det har inte med tandborstning att göra utan är bara pga yttre påverkan.

• Tigertofflan

Har hon slått i den??

Nu är jag långt ifrån säker men har för mig tänderna kan bli så om man slått i dem.... Altlså att den är skadad..

Men jag vet som sagt inte säkert, så hoppas någon annan kan svara!

• Dellie

Var på tandvårdinfo. förra veckan. Där sa de att om en tand blir grå så har den fått ett "blåmärke". Hon har förmodligen slagit i tanden. Då ska man hålla koll på om det blir infekterat, kolla runt tandköttet ända upp/ner vid roten. Om det blir infekterat måste ni till en tandläkare, annars ingen fara.

• Eja

hon har väl några gånger ramlat och fått en fläskläpp.... kan det vara det?. vad kommmer att hända med den?

Amanda -04 *** Elias -06
  • Karamellfabriken

Hon har med största sannolikhet fått ett slag på tanden och det kan vara ett tag sedan.
    Har hon ramlat kanske. Känns tanden lös?
    Jag tycker att du ska kontakta tandläkare för att kontrollera så att tandanlagen till den permanenta tanden inte har skadats.
    Om hon har en barnförsäkring ska du även kontakta försäkringsbolaget.

Lycka till!

All you need is love
  • Eja

kommer den att ramla ut? bli svart?
    för övrigt ser det bra ut runt tanden

Amanda -04 *** Elias -06
  • Eja

jo hon har barnförsäkring.... ska man bara ringa och säga vad?

Amanda -04 *** Elias -06
  • MARIA99

Min man har en sånn gråaktig tand! Den fick han när han fick en smäll i tonåren!

Svar på tråden tanden har skifftat färg... gråaktig! vad är detta?????