• RazorbladeRomance

Ni som har en pappa som är 2-äggstvilling, väntar NI tvillingar??

Läste att en man som är tvåäggstvilling kan föra vidare anlagen för att få tvillingar till sin dotter! Min pappa är tvåäggs tvilling, likaså min farfar. Har DU fått/väntar tvillingar och har en pappa som är det??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-07 08:24:49:
    Så här stod det:
    Att få tvåäggstvillingar är mycket ärftligt. Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är ärftlig. Däremot kan en man, även om han är tvåäggstvilling eller har tvillingar i släkten, inte påverka sin kvinna att släppa två ägg. Han kan däremot ge sina barn den ärftligheten och hans dotter kanske en dag får tvåäggstvillingar.

• Svar på tråden Ni som har en pappa som är 2-äggstvilling, väntar NI tvillingar??
  • MyHometown

Min svärfar är tvåäggs tvilling... lika så hans systrar.

Men ingen i min mans familj har ännu fått två äggstvillingar..

Men vi får väl se om anlaget helt enkelt bara hoppade över en generation, så vår dotter får tvillingar!

• RazorbladeRomance

Jag tror jag ska försöka tjata till mej ett vul hos min bm. det kan ju vara skönt att veta  om det är fler bebbar som bor i min mage

• 2äggmamma

Min pappa är tvilling och själv har jag tvillingsöner.

• Theosmamma78

Min pappa är tvåäggstvilling.. jag har en son och väntar nu mitt 2:a barn... får vel se om det är fler där inne, har inte varit på UL än

• dodimamman

Min pappa skulle ha haft en tvilling, den hade växt fast i hans ena bröst och började växa när han var tonåring. Vid operationen kunde man se att det var ett outvecklat foster. Antar att det måste ha varit en enäggstvilling men jag vet inte. Själv fick jag tvillingar förra året och läkarna tror att de är tvåäggs.

• Hemmamedbarn

Min pappa är tvåäggstvilling och jag väntar nu tvillingar! Jag är nu i v. 16.
    Men jag vet inte ännu om det är enäggs eller tvåäggs. Nästa vecka skall vi på UL för att kolla. Det såg nämligen ut som om de delade den yttre fosterhinna (fast hade varsin innersäck - dvs supertunn skiljevägg) och då är det enäggs.
    Men som sagt, vi får se på nästa UL om de kan se lite bättre ifall de ligger i samma säck eller inte.

Jag trodde aldrig att min pappa kunde föra vidare till mig! Jag trodde bara att det gick om det kom från min mammas sida...

• elfling

Hemmamedbarn: Du har ärvt din farmors egenskap att släppa flera ägg... Din pappa kunde inte påverka din mamma att få tvillingar men eftersom han själv är tvilling så ärver hand dotter/döttrar egenskapen att få tvillingar eller fler.
    Hoppas du förstod vad jag menar, hehe.

• Tettan

Japp - min pappa är tvåäggstvilling - och jag har tvillingar.

• Dorjee

huhu! min pappa är tvåäggstvilling, plus att han har en bror och syster som också är tvillingar. alltså; min farmor har fyra barn; två tvillingpar... jag har alltid trott att det bara kan ärvas via mödernet, men så verkar det ju inte vara. kanske får ställa in mig på att det skulle kunna bli två nästa gång alltså...

• RazorbladeRomance

oj oj, det verkar ju ganska vanligt att få tvillingar! Kan knappt vänta till UL!!! Hur tidigt kan dom se om det är tvillingar?

• hoppfull 80

Min pappa och min farmor var tvilllingar, men vi väntar bara en bebis.. Gjorde ett tidigt VUL för att jag så gärna ville veta hur många jag skulle få!

Äntligen gravid! BF 11 november
  • Tindrasson

Min pappa är tvåäggstvilling. Själv väntar jag troligtvis enäggstjejer.

V.29 med tvillingtjejer
  • principisessan

är det inte så att det är större risk/chans vid varannan generation när det gäller tvillingar.. att det i regel hoppar över en generation.. eller har jag fel?
    hur är det förresten är det mammans eller pappans sida som tvilling-genen ofta förs vidare på?

Svar på tråden Ni som har en pappa som är 2-äggstvilling, väntar NI tvillingar??