• Flippen

Göra egen sänggavel eller måla fondvägg?

Vi håller på att inreda vårt nybyggda sovrum och idag är alla väggar vita.
    Vi valde en eksäng utan uppstickande huvudgavel, vilket jag kan ångra idag eftersom väggen bakom blir så tråkig. Vi har dock högre upp på den väggen en brunsvart LACK vägghylla från Ikea, som är lika bred som sängen.

För att piffa upp denna väggen funderar jag på att antingen göra en egen variant av huvudgavel, men i så fall en enkel variant som jag kan göra själv.
    Eller också funderar jag på att måla en svart fondvägg bakom som är lika bred som sängen och vägghyllan, men vet i så fall inte om det svarta bara ska gå upp till hyllan eller om det ska gå ända upp till taket?

Vill gärna ha lite tips!!

• Svar på tråden Göra egen sänggavel eller måla fondvägg?
  • Juniphé

Jag har gjort en huvudgavel till sängen i gästrummet och ska göra en annan variant till våran dubbelsäng.

Jag gjorde så här till gästsängen:
    - köpte en färdigsågad MDF skiva i strl. 100x120cm (sängen är 120m bred)
    - Nitade fast fiberfill (finns att köpa i tygaffärer bla.). Detta gjorde jag genom att lägga ett gammalt lakan på golvet, ovanpå det fiberfillen och ovanpå detta mdf-skivan. Sedan vek jag in kanterna av fiberfill och lakan och nitade fast på gavelns baksida.
    - skruvade fast två tvärliggare (två golvlist-tjocka brädor) på gavelns baksida för att gaveln skulle så bra mot väggen och inte störas av golvlisten i rummet. (se nedan)

- sedan sydde jag ett "örngott" med insydda hörn som jag lätt kunde dra på gaveln och således enkelt ta bort och tvätta ibland också

Den säng jag ska göra nästa gång blir av en enkel spånskiva eller likn. sedan gör jag gaveln tjockare genom att skruva fast lister runt kanterna. Sedan klär jag gaveln på samma sätt som ovan.
    Denna gång gör jag nog en fast klädsel i skinn och sedan ett örngott som man kan variera med ibland.
    Som fyllning och stoppning tänkte jag använda två gamla täcken som ligger och skräpa

• Flippen

Ooh, vilken fin ritning!
    Tack för tipset!!

Fler som har tips om fondväggen?

Svar på tråden Göra egen sänggavel eller måla fondvägg?