• Stanloff

transportera häst

Har ett halvblod som inte kan stå stilla i transporten, hon går på jättefint men sen när man har stängt lämmen och luckan och börjar köra känns det som att hela hästen är på väg ut. Någon som har tips och ideer hur man kan undvika att hästen inte håller på med sånt här?

• Svar på tråden transportera häst
  • bipsiebop

Kan bero på många orsaker - en del har svårt med balansen i en transport.

Om inte hästen verkar rädd gäller det att hitta bästa möjliga åksätt för den. En del vill åka brett, en del vill åka smalt, ibland kan en mjuk mellanvägg underlätta, ibland räcker det med att byta sida i transporten. Kanske den upplever transporten som för liten, för mörk osv.

Testa olika varianter och sen åkträna korta sträckor.

Har en ponny som har problem med balanssinnet - hon behöver distraheras när hon åker samt stå uppbunden så att hon är lite högerställd för att hålla balansen. Den andra ponnyn åker bäst när hon står på höger sida i transporten - på vänster klättrar hon på väggen. De är alla individuella.

Lycka till.

• Mellbert

bibsiebop

Du har helt rätt tycker jag.

Många hästar står bättre om man sätter fast dom väldigt kort.
    Dom åker allra bäst bakvänt men det är inte lätt om man bara har transport.
    Det kan också funka om man har en mellan vägg som är mjuk så dom kan stå brett med benen men att dom står smalt.

• Stanloff

Jag tycker att jag har provat allt utan att lyckas, hon har stått på båda sidorna, har åkt med annan häst(blev ännu värre), har stått med mellan vägg och utan, det är presis som om hon blir så glad att få åka i transporten men väl inne och vi kör ser jag i kameran(övervakning)att hon försöker ta någon form av ett galoppsprång stilla stående och det verkar bara bli värre ju mer hon kommer i kondition, kan detta vara något fenomen som någon annan har varit med om?

• Mellbert

Har du haft hästen hela tiden? Tänkte om hon har varit med om något tidigare?Vi hade en häst som gjorde så efter att den åkt en jätte lång resa,sedan åkte den bara lastbil!
    Känns hon nervös när ni åker?

• Lillgull

Såg att du redan prövat utan mellanvägg, min halvblodsvalack var jätteorolig i transporten..vart mkt lättare att transportera utan mellanvägg, då han vill åka brett.
    /Mia

• Stanloff

Japp, jag har haft henne hela tiden sedan hon var 3½ år idag är hon 10 år. Jag hade henne utlånad ett tag och då slog hon i huvudet i deras transport men sen köpte de en ny och då gjorde hon inget förrens nu då. Det känns jätte läskigt att köra iväg med henne för det känns som om hela transporten skall välta.

• pralin06

Hejsan hejsan!!! försök och döva ner hästen med bomull i öronen kan inte hästen ha det ta en huva (öronkappa) med gummi tuter i..

• bipsiebop

har hon varit dålig nån gång din häst?

Vår ena ponny fick erlichia - efter det så har hon jättesvårt att åka transport. Samma sak som du skrev - går alltid in utan porblem och är inte det minsta rädd men "tappar" balansen när det börjar rulla och då "klättrar" hon på väggen samt försöker lägga sig.

Hon har tidigare åkt transport över hela sverige utan minsta problem och nu efter två föl är det tänkt att hon ska försöka komma ut på tävlingsbanan igen....om det går å köra henne är ju lite avstånd till tävlingarna här så det blir jobbigt å rida till dem

Kommer du på nåt bra knep så får du gärna dela med dig

• Skruttis82

en kompis till mig har en häst som är sådär. de har löst det genom att göra bommen bakom hästen längre. alltså, den som de har bakom hästen är längre, och bommen på den andra sidan är kortare. mellanväggen står alltså snett. på så vis kan deras häst stå bredare med bakbenen, och det har gjort att han är lugn nu när de åker med honom i transporten.

lite rörig beskrivning, men jag hoppas du förstår.

• Cornette

Kör du enkelaxlad elle boggie? Om det är enkelaxlat kan det vara "gugningen" hon inte gillar.
    Sen är det ju vetenskapligt bevisat att hästar åker bättre i sidled eller baklänges. Har du provat lastbil eller baklängestransport? Ume har väl Minlleniumvagnen som är bakvänd tror jag. De flesta b-korts lastbilar också.
    Sen är vissa hästar så när de åker helt enkelt. syrrans häst knallade på transporten men under färd vävde han och han var helt sjöblöt när man lastade ur om man hade kört långt.

Jag är telefonförsäljare, hatar du mig nu?
  • Duddelisah

Jag hade en islänning som ständigt hoppade över bommen fram. Till slut strippade vi hela transporten och han stod alldeles lös. Då stod han lungt och fint...

** En underbar dotter och en bebis i magen **
Svar på tråden transportera häst