• Siffra

Potatiskaka med smördeg?

Jag har en gång ätit en fantastiskt god potatiskaka med lager av potatis, smördeg, ost och t.ex. soltorkade tomater. Jag vet att den gjordes i ugn och att man skulle pensla kakan med olja under gräddning. Någon som vet vad jag menar och kan något recept?

• Svar på tråden Potatiskaka med smördeg?
  • lillaEgo

Det närmaste jag kunde hitta i mina gömmor var detta:

Potatistårta

1 rund färdigkavlad smördeg, 32 cm, 230g
    en 2-liters bakform med löstagbar kant
    1kg potatis av mjölig sort
    2 ägg
    4dl kaffegrädde
    1msk ljus fransk senap
    1½tsk salt
    1krm svartpeppar
    1krm strösocker
    Gratinering:
    2dl riven ost

Sätt ugnen på 150°. Lägg den kavlade smördegen i formen. Skala potatisen och skiva den tunt för hand eller i matberedare. Vispa samman ägg, grädde, senap, salt, peppar och socker i en skål. Lägg i potatisen och blanda väl. Lyft upp potatisen och lägg den på smördegen i formen, häll över gräddblandningen och tryck samman potatisen lite. Strö över den rivna osten. Grädda på nedersta falsen i ugnen ca 1½-2 timmar. Känn med sticka att potatisen är mjuk. Kan förberedas och sen värmas ca 30 min i 175°.

• Sommarsjäl

Kanske inte exakt vad du söker, men denna rekommenderas!

Potatiskaka med fetaost, 4-6 personer

1 rundel färsk smördeg
    (eller 2 plattor fryst, tinad smördeg)
    200 g fetaost
    500 g potatis av fast sort
    1 tsk salt
    2 tsk oregano
    svartpeppar ur kvarn

Skala potatisen och skiva den ytterst tunt med vass kniv eller matberedare. Smula och fördela fetaosten över nästan hela den utkavlade smördegen, men lämna en liten ofylld kant runt om. Vik upp kanten. Lägg ut potatisskivorna över degen lite ovanpå varandra som taktegel och i ett cirkelmönster. Strö över salt och oregano.

Baka potatiskakan i ugnen i 180-200 graders ugnsvärme i 50-60 minuter.

• Siffra

Tack för hjälpen, båda recepten låter jättegoda, men kanske inte så nyttiga .

Svar på tråden Potatiskaka med smördeg?