• vill bli mamma meddetsamma

kan man lägga en skumgummimadrass i tvättmaskinen?

Hej,

jag håller på att förbereda vaggan som stått på en vind i flera år. i vaggan ligger en liten skumgummimadrass som förmodligen är full av damm. Kan jag lägga denna i tvättmaskinen? Hur torkar jag den i så fall sen? Någon som vet..?

• Svar på tråden kan man lägga en skumgummimadrass i tvättmaskinen?
  • holy

Nja..jag skulle nog inte göra det. Piska den utomhus så förvinner väl dammet eller köp en ny madrass.

• Ananaspaj

Får den plats så varför inte? Se till att den inte torkar för långsamt bara så det blir mögel. Torka ute är bra!

• Lallan

När den är tvättad kan man lägga den på golvet med handdukar både under och över och sedan trampa på den tills det mesta vattnet är borta sen kan man torka den som vanligt. Vissa madrasser håller kvar så mycket vatten att det tar jättelång tid för dem att torka annars!

Ska testa med en barnvagnsmadrass jag med. Den är redan tvättad för hand men jag blev inte av med lukten så maskin är sista utvägen!

• Kajak

Om du har högtrycks tvättn så varför inte testa den???

men annars tvätta den i tvåttmaskin är bra idem om den får plats???

• Piggley Wink

Om det bara är lukten som är problemet så lägg den i blöt över natten i ättiksvatten. Dödar alla mögelsporer och tar bort lukten. Funkar iaf på andra saker...

• Kristin24

jag skulle nog köpt en ny...

Go och glad Kexchoklad
  • kaipiyonet

Jag tvättade madrassen till barnvagnen som jag köpt begagnad (en 05:as Emmaljunga) i tvättmaskinen och lät den lufttorka. Den såg lite tilltufsad ut efter centrifugeringen, men den plattade till sig. Jag slet lite så att den fick rätt form också, men man kanske inte ska köra på högsta varvtalet när man centrifugerar... Ättika är bra om den har tagit åt sig lukt - vår katt kissade i våran tygsoffa en gång och all lukt gick bort med ättika. Väldigt effektivt!

• MosterFia

Jag skulle ha den i tvättpåse om jag gav mig på att tvätta den. Gammal skumgummi kan ju bli rätt skör, och jag skulle inte vilja riskera få tvättmaskinen full med skumgummismulor.

• JePaLuLi

Nej, jag skulle inte gjort det iaf. Min fastighetsskötare berättade om en som gjort det och skumgummi sväller ju i vatten... Maskinen exploderade och madrassen var det inte mycket kvar av. Köp en ny du så är du på den säkra sidan.

Plötsligt händer det...
  • Lallan

Jag har tvättatmina nu utan några problem! Tvättade vagnsmadrassen och en madrass till liften i samma maskin. Självklart kan man ju inte pressa in så mycket att det är proppfullt i maskinen men det blir det inte av en barnvagnsmadrass om man inte har en väldigt liten tvättmaskin!

Svar på tråden kan man lägga en skumgummimadrass i tvättmaskinen?